Serwisy biblioteczne w perspektywie search engine optimization

Autor

  • Władysław Marek Kolasa Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Nauk o Informacji https://orcid.org/0000-0002-5789-7432

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.2

Słowa kluczowe:

Biblioteki, Polska, search engine optimization, SEO

Abstrakt

W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy serwisy internetowe dużych polskich bibliotek stosują zasady SEO (Search Engine Optimization). Badania przeprowadzono w czterech obszarach, obejmujących kolejno: 1. badanie słów  kluczowych (keyword research, keyword usage & keyword density); 2. analizę czynników on-page (content & technology); 3. analizę czynników off-page (backinks & social media); 4. analizę metryk reputacji (brand & confidence metrics). Do badań pierwszego obszaru wykorzystano dane wygenerowane w serwisie Google Adwords za rok 2014 (7.411.387 zapytań, 801 fraz,); do kolejnych materiału dostarczyły analizy techniczne 13 najczęściej odwiedzanych serwisów bibliotecznych ulokowanych w czterech głównych miastach akademickich (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław). W rozprawie szczegółowo przeanalizowano słowa kluczowe/frazy, za pomocą których użytkownicy wyszukują lokalne biblioteki akademickie oraz zbadano w jaki sposób wybrane witryny biblioteczne realizują wytyczne SEO. Punktem odniesienia w diagnozie aktualnych czynników były raporty korelacyjne firm: Searchmetrics (SEO Ranking Factors and Rank Correlations 2014, 2015) oraz MOZ (Search Engine Ranking Factor 2015). Badania empiryczne przeprowadzono na lutym 2015 roku.

Bibliografia

Bailyn, E. (2014). PageRank vs. TrustRank in Google’s Algorithm, [Blog] „FirstPageSage” (July 29) - http://firstpagesage.com/seo-blog/seo-basics/pagerank-vs-trustrank-in-googles-algorithm/ [2016.04.04].

Cutts, M. (2007). Trust Rank Explained [Suresh Babu Interviews Matt Cutts in Pubcon 2007], YouTube (11 Dec.) – https://youtu.be/p8mUXQzwEvs [2016.04.03].

Danowski, B.; Makarczuk, M (2007). Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Gliwice: Wydawnictwo Helion (wyd. 2 – 2009, wyd. 3 – 2011).

Enge, E.; Spencer, S.; Stricchiola, J. (2016). SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek. Wyd. 3. Gliwoce: Helion.

Gabe, G. (2014). Penguin 3.0 Analysis – Penguin Tremors, Recoveries, Fresh Hits, and Crossing Algorithms, [blog] "G-Squared Interactive Maketing Blog" (October 27) - http://www.gsqi.com/marketing-blog/penguin-3-analysis-findings [2016.05.30].

Gasparotto, M. (2014). Search Engine Optimization for the Research Librarian: A Case Study Using the Bibliography of U.S. Latina Lesbian History and Culture, Practical Academic Librarianship: The International Journal of the SLA Academic Division, vol. 4, no 1, pp. 15-34 - https://journals.tdl.org/pal/index.php/pal/article/view/6971 [2016.05.25].

Gemius (2016). Wyszukiwarki–silniki. Ranking gemius Traffic - http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines.html [2016.04.04].

Google (2016). Google Algorithm Change History - https://moz.com/google-algorithm-change [2016.04.04].

Iwanek, Ł. (2014). 10 mitów na temat SEO, e-Gospodarka (2014-10-07) - http://www.egospodarka.pl/116534,10-mitow-na-temat-SEO.html [2016.05.10].

Jaskowska, B. (2009). Efektywny marketing SEO witryny bibliotecznej w wyszukiwarkach, Przegląd Biblioteczny, z. 2, s. 229-238.

Kenning, A.; OBrien, P. & Rossmann, B. (2013). Managing search engine optimization: An introduction for library administrators, Journal of Library Administration, vol. 53, no 2-3, pp. 177-188. doi: 10.1080/01930826.2013.853499 [2016.05.25].

Kliszczak, M. (2014). Pozycjonowanie (SEO) w internecie – fakty i mity, Eactive Blog (11/02/2014) - https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/pozycjonowanie-w-internecie-fakty-i-mity/ [2016.05.10].

Krishnan, V., & Raj, R. (2006). Web Spam Detection with Anti-Trust Rank. In Proceedings of the Second International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web – AIRWeb 2006. Vol. 6, pp. 37-40 - http://airweb.cse.lehigh.edu/2006/krishnan.pdf [2016.04.04].

Lee, S.; Jang W.; Lee, E.; Oh, S.G. (2016). Search engine optimization: A case study using the bibliographies of LG Science Land in Korea, Library Hi Tech, 2016, vol. 34, iss. 2, pp.197-206, doi: 10.1108/LHT-02-2016-0014 [2016.05.30].

MOZ (2015). Search Engine Ranking Factors 2015. Expert Survey and Correlation Data, MOZ Blog - https://moz.com/search-ranking-factors [2016.04.04].

Onaifo, D.; Rasmussen, D. (2013). Increasing libraries' content findability on the web with search engine optimization, Library Hi Tech, vol. 31, iss. 1, pp. 87-108, doi: 10.1108/07378831311303958 [2016.05.25].

Patel, J., & Patel, S. (2014). Efficient calculation of PageRank using TrustRank and Anti-TrustRank. International Journal of Engineering Development and Research, vol. 2, iss. 2, pp. 1895-1898 - http://www.ijedr.org/papers/IJEDR1402098.pdf [2016.05.16].

Patil Swati, P.; Pawar, B.V. & Patil Ajay, S. (2013). Search Engine Optimization: A Study, Research Journal of Computer and Information Technology Sciences, vol. 1 (1), pp. 10-13 - http://www.retawprojects.com/uploads/search_engine.pdf [2016.05.16].

Petrescu, P. (2014). Google Organic Click-Through Rates in 2014, MOZ Blog (October 1st) - http://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014 [2016.05.30].

Piekarski, K. (2014). Ekonomia percepcji. Mechanizmy selekcjonowania informacji w internecie [praca doktorska]. Katowice: Uniwersytet Śląski w Katowicach - http://www.sbc.org.pl/Content/126980/doktorat3505.pdf [2016.04.04].

Sadowski, T. (2013). Penguin 2.1 – zwany również Pingwinem 5 – co to jest, skąd się wzięło i jak sobie z nim radzić, GoogleWatchers SEO BLOG (6 października) - http://googlewatchers.info/google/penguin-2-1-co-to-jest [2016.05.30].

Scott, D. (2015). White Hat Search Engine Optimization (SEO): Structured Web Data for Libraries, Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, vol. 10, no 1 - doi: 10.21083/partnership.v10i1.3328 [2016.05.25].

Seymour, T.; Frantsvog, D. & Kumar, S. (2011). History of search engines, International Journal of Management and Information Systems, 15(4), pp. 47-59, http://www.minot.com/tom/JIS.pdf [2016.05.19].

Shepard, C. (2015). 10 SEO Myths that Friggin' Tick Me Off, MOZ Blog (March 9th, 2015) - https://moz.com/blog/seo-myths [2016.05.21].

Sullivan, D. (2016). RIP Google PageRank score: A retrospective on how it ruined the web, Search Engine Land (March 9, 2016) - http://searchengineland.com/rip-google-pagerank-retrospective-244286 [2016.05.30].

Tober, M.; Furch D.; Londenberg, K.; Massaron, L.; Grundmann, J. (2015). Search Ranking Factors and Rank Correlations 2015. San Mateo: Searchmetrics - http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/ [2016.04.04].

Tober, M; Hennig, L.; Furch, D. (2014). SEO Ranking Factors and Rank Correlations 2014. San Mateo: Searchmetrics - http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors-2014/ [2016.04.04].

Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford: University Press.

Wang, F.; Li Y. & Zhang, Y. (2011). An Emphirical study on the Search Engine Optimization Technique and Its Outcomes, in. Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC) Procedings of 2nd International Conference on AIMSEC, pp, 2767- 2770, doi: 10.1109/AIMSEC.2011.6011361 [2016.04.04].

Pobrania

Opublikowane

2017-06-15

Jak cytować

Kolasa, W. M. (2017). Serwisy biblioteczne w perspektywie search engine optimization. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 18–48. https://doi.org/10.24917/20811861.14.2

Numer

Dział

Artykuły / Articles

Inne teksty tego samego autora