Serwisy biblioteczne w perspektywie search engine optimization

Władysław Marek Kolasa

Abstrakt


W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy serwisy internetowe dużych polskich bibliotek stosują zasady SEO (Search Engine Optimization). Badania przeprowadzono w czterech obszarach, obejmujących kolejno: 1. badanie słów  kluczowych (keyword research, keyword usage & keyword density); 2. analizę czynników on-page (content & technology); 3. analizę czynników off-page (backinks & social media); 4. analizę metryk reputacji (brand & confidence metrics). Do badań pierwszego obszaru wykorzystano dane wygenerowane w serwisie Google Adwords za rok 2014 (7.411.387 zapytań, 801 fraz,); do kolejnych materiału dostarczyły analizy techniczne 13 najczęściej odwiedzanych serwisów bibliotecznych ulokowanych w czterech głównych miastach akademickich (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław). W rozprawie szczegółowo przeanalizowano słowa kluczowe/frazy, za pomocą których użytkownicy wyszukują lokalne biblioteki akademickie oraz zbadano w jaki sposób wybrane witryny biblioteczne realizują wytyczne SEO. Punktem odniesienia w diagnozie aktualnych czynników były raporty korelacyjne firm: Searchmetrics (SEO Ranking Factors and Rank Correlations 2014, 2015) oraz MOZ (Search Engine Ranking Factor 2015). Badania empiryczne przeprowadzono na lutym 2015 roku.


Słowa kluczowe


Biblioteki; Polska; search engine optimization; SEO

Bibliografia


Bailyn, E. (2014). PageRank vs. TrustRank in Google’s Algorithm, [Blog] „FirstPageSage” (July 29) - http://firstpagesage.com/seo-blog/seo-basics/pagerank-vs-trustrank-in-googles-algorithm/ [2016.04.04].

Cutts, M. (2007). Trust Rank Explained [Suresh Babu Interviews Matt Cutts in Pubcon 2007], YouTube (11 Dec.) – https://youtu.be/p8mUXQzwEvs [2016.04.03].

Danowski, B.; Makarczuk, M (2007). Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Gliwice: Wydawnictwo Helion (wyd. 2 – 2009, wyd. 3 – 2011).

Enge, E.; Spencer, S.; Stricchiola, J. (2016). SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek. Wyd. 3. Gliwoce: Helion.

Gabe, G. (2014). Penguin 3.0 Analysis – Penguin Tremors, Recoveries, Fresh Hits, and Crossing Algorithms, [blog] "G-Squared Interactive Maketing Blog" (October 27) - http://www.gsqi.com/marketing-blog/penguin-3-analysis-findings [2016.05.30].

Gasparotto, M. (2014). Search Engine Optimization for the Research Librarian: A Case Study Using the Bibliography of U.S. Latina Lesbian History and Culture, Practical Academic Librarianship: The International Journal of the SLA Academic Division, vol. 4, no 1, pp. 15-34 - https://journals.tdl.org/pal/index.php/pal/article/view/6971 [2016.05.25].

Gemius (2016). Wyszukiwarki–silniki. Ranking gemius Traffic - http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines.html [2016.04.04].

Google (2016). Google Algorithm Change History - https://moz.com/google-algorithm-change [2016.04.04].

Iwanek, Ł. (2014). 10 mitów na temat SEO, e-Gospodarka (2014-10-07) - http://www.egospodarka.pl/116534,10-mitow-na-temat-SEO.html [2016.05.10].

Jaskowska, B. (2009). Efektywny marketing SEO witryny bibliotecznej w wyszukiwarkach, Przegląd Biblioteczny, z. 2, s. 229-238.

Kenning, A.; OBrien, P. & Rossmann, B. (2013). Managing search engine optimization: An introduction for library administrators, Journal of Library Administration, vol. 53, no 2-3, pp. 177-188. doi: 10.1080/01930826.2013.853499 [2016.05.25].

Kliszczak, M. (2014). Pozycjonowanie (SEO) w internecie – fakty i mity, Eactive Blog (11/02/2014) - https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/pozycjonowanie-w-internecie-fakty-i-mity/ [2016.05.10].

Krishnan, V., & Raj, R. (2006). Web Spam Detection with Anti-Trust Rank. In Proceedings of the Second International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web – AIRWeb 2006. Vol. 6, pp. 37-40 - http://airweb.cse.lehigh.edu/2006/krishnan.pdf [2016.04.04].

Lee, S.; Jang W.; Lee, E.; Oh, S.G. (2016). Search engine optimization: A case study using the bibliographies of LG Science Land in Korea, Library Hi Tech, 2016, vol. 34, iss. 2, pp.197-206, doi: 10.1108/LHT-02-2016-0014 [2016.05.30].

MOZ (2015). Search Engine Ranking Factors 2015. Expert Survey and Correlation Data, MOZ Blog - https://moz.com/search-ranking-factors [2016.04.04].

Onaifo, D.; Rasmussen, D. (2013). Increasing libraries' content findability on the web with search engine optimization, Library Hi Tech, vol. 31, iss. 1, pp. 87-108, doi: 10.1108/07378831311303958 [2016.05.25].

Patel, J., & Patel, S. (2014). Efficient calculation of PageRank using TrustRank and Anti-TrustRank. International Journal of Engineering Development and Research, vol. 2, iss. 2, pp. 1895-1898 - http://www.ijedr.org/papers/IJEDR1402098.pdf [2016.05.16].

Patil Swati, P.; Pawar, B.V. & Patil Ajay, S. (2013). Search Engine Optimization: A Study, Research Journal of Computer and Information Technology Sciences, vol. 1 (1), pp. 10-13 - http://www.retawprojects.com/uploads/search_engine.pdf [2016.05.16].

Petrescu, P. (2014). Google Organic Click-Through Rates in 2014, MOZ Blog (October 1st) - http://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014 [2016.05.30].

Piekarski, K. (2014). Ekonomia percepcji. Mechanizmy selekcjonowania informacji w internecie [praca doktorska]. Katowice: Uniwersytet Śląski w Katowicach - http://www.sbc.org.pl/Content/126980/doktorat3505.pdf [2016.04.04].

Sadowski, T. (2013). Penguin 2.1 – zwany również Pingwinem 5 – co to jest, skąd się wzięło i jak sobie z nim radzić, GoogleWatchers SEO BLOG (6 października) - http://googlewatchers.info/google/penguin-2-1-co-to-jest [2016.05.30].

Scott, D. (2015). White Hat Search Engine Optimization (SEO): Structured Web Data for Libraries, Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, vol. 10, no 1 - doi: 10.21083/partnership.v10i1.3328 [2016.05.25].

Seymour, T.; Frantsvog, D. & Kumar, S. (2011). History of search engines, International Journal of Management and Information Systems, 15(4), pp. 47-59, http://www.minot.com/tom/JIS.pdf [2016.05.19].

Shepard, C. (2015). 10 SEO Myths that Friggin' Tick Me Off, MOZ Blog (March 9th, 2015) - https://moz.com/blog/seo-myths [2016.05.21].

Sullivan, D. (2016). RIP Google PageRank score: A retrospective on how it ruined the web, Search Engine Land (March 9, 2016) - http://searchengineland.com/rip-google-pagerank-retrospective-244286 [2016.05.30].

Tober, M.; Furch D.; Londenberg, K.; Massaron, L.; Grundmann, J. (2015). Search Ranking Factors and Rank Correlations 2015. San Mateo: Searchmetrics - http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/ [2016.04.04].

Tober, M; Hennig, L.; Furch, D. (2014). SEO Ranking Factors and Rank Correlations 2014. San Mateo: Searchmetrics - http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors-2014/ [2016.04.04].

Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford: University Press.

Wang, F.; Li Y. & Zhang, Y. (2011). An Emphirical study on the Search Engine Optimization Technique and Its Outcomes, in. Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC) Procedings of 2nd International Conference on AIMSEC, pp, 2767- 2770, doi: 10.1109/AIMSEC.2011.6011361 [2016.04.04].


Pełny tekst: PDF

Licencja Creative Commons
Artykuły zawarte w AUPC.SBSP są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Ann. Univ. Paedag. Crac. Stud. ad Bibliothec. Sci. Pertin. = ISSN 2081-1861 (print), ISSN 2300-3057 (online). Webmaster: Władysław Marek Kolasa.