Rozwój badań nad wizualizacją informacji

Autor

  • Veslava Osińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Instytut Informacja Naukowej i Bibliologii
  • Piotr Malak Uniwersytet Wrocławski. Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
  • Bożena Bednarek-Michalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Biblioteka Główna

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.4

Słowa kluczowe:

wizualizacja danych, mapy informacji, naukometria wizualna, Infovis

Abstrakt

W ostatniej dekadzie obserwowany jest szybki rozwój interdyscyplinarnych badań nad wizualizacją informacji (Infovis). W bibliologii jako pierwszy zainteresował się tymi metodami pionier naukometrii E. Garfield, który wprowadził termin „naukogramy”. W tworzenie naukogramów albo map nauki są zaangażowani informatolodzy i bibliolodzy, informatycy i naukoznawcy, specjaliści od prezentacji informacji oraz graficy. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie możliwości wykorzystania Infovis jako nowego pola badań w informatologii poprzez serię przykładów wizualizacji dla kolekcji metadanych, które pochodzą z opisów bibliograficznych dokumentów dostępnych w polskich bibliotekach cyfrowych. Wyniki analiz metadanych autorzy zaprezentowali w graficznej postaci, wybierając technikę wizualizacji stosownie do typu danych (liczba, tekst, daty) oraz kontekstu analizy. Wyznaczone cele wizualizacji danych: wykrycie zmian ilościowych na wykresie, pokazanie geograficznego rozrzutu danych, ujawnienie związków intelektualno-społecznych oraz efektywne komunikowanie idei eksperymentu zostały szczegółowo opisane i zilustrowane.

Bibliografia

Börner K., The Atlas of Science, USA 2010.

Chen Ch, Information Visualization. Beyond the Horizon, 2nd ed, London 2006.

Chen Ch., Kuljis J., The rising landscape: a visual exploration of superstring revolutions in physics, “Journal of the American Societyfor Information Science and Technology”, 2003, 54(5), s. 435–446.

Garfield E., Historiographic mapping of knowledge domains literaturę, “Journal of Information Science” 2004, nr 30(2).

Garfield E., Pudovkin A.L., Istomin V.S., Why do we need algorithmic historiography?, “Journal of the American Society for Information Science and Technology”, 2003, nr 54(5), s. 400-412.

Garfield E., Scientography: Mapping the tracks of science. W: “Current Contents: Social & Behavioural Sciences”, 1994, nr 7(45).

Garfield E., Sher I.H., Torpie R.J., The Use of Citation Data in Writing the History of Science, Pensylvania, USA 1964.

Jóźwik K., Zwoliński Sz., Myślenie wizualne w biznesie. Ty też potrafisz rysować, Warszawa, 2015

Lima M., The Book of Trees. Visualizing Branches of Knowledge, New York, 2014.

Madsen R. E., Hansen L.K., Winther O., Singular value decomposition and principal component analysis, Raport techniczny 2004 [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www2.imm.dtu.dk/pubdb/views/edoc_download.php/4000/pdf/imm4000.pdf

Malak P., Indeksowanie treści, Warszawa 2012.

Malak P., Pawłowski A., Ewaluacja skuteczności systemów wyszukiwania informacji. Od eksperymentu Cranfield do laboratoriów TREC i CLEF. Geneza, metody i wyniki, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2015, nr 1 (14).

Miller G.A., The magical numer seven, plus or minus two: some limits of our capacity for processing information, “Psychological Review”, 2001, t. 101, nr 2, s. 343-352.

Osinska V., Osinski G., Kwiatkowska A.B., Visuallization in Learning: Perception, Aesthetics and Pragmatism, [w:] Maximizinq Coqnitive Learninq throuqh Knowledqe Visualization, red.

A. Ursyn, Hershey, PA 2015, R. 13.

Osińska V., Mapowanie nauki i potencjał analityczny tego procesu, „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2010, nr 2(96), s. 41-51.

Osińska V., Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów, Warszawa 2010.

Osińska V., Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne, Toruń 2016.

Osińska V., Wizualizacja paradygmatów naukowych, “Zagadnienia naukoznawstwa”, 2012, nr 48, s. 205-220.

Stephen F., Now you see it. Simple Visualization techniques and Quantitative Analysis, CA, USA 2009.

Strang G., Introduction to linear algebra, 4th Edition, Cambridge, UK, 2009 [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://math.mit.edu/~gs/linearalgebra/.

Badania społeczeństwa informacyjnego, Portal Pinterest, [dostęp 30.06.2016] Dostępny w World Wide Web: https://pl.pinterest.com/veslavaosinska/badania-spo%C5%82ecze%C5%84stwa-informacyjnego/.

Clarin PL - Polska część infrastruktury naukowej CLARIN ERIC, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://ws.clarin-pl.eu/demo2/tager.shtml.

Federacja Bibliotek Cyfrowych, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://fbc.pionier.net.pl/.

GapMinder [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.gapminder.org/.

Garfield E., Essays/Papers on Mapping the World of Science, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://garfield.library.upenn.edu/ mapping/mapping.html.

Graphical abstracts, Elsevier, [dostęp 30.06.2016] Dostępny w World Wide Web: http://www.elsevier.com/authors/journal-authors/graphical-abstract

Hyperbolic browser, WikiViz, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.wikiviz.org/wiki/Hyperbolic_browser.

Kulczycki E., Post na blogu, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/emanuelkulczycki?fref=ts.

Kulczycki E., Warsztat badacza – Emanuel Kulczycki, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://ekulczycki.pl/

Leiden Manifest for Research Metrics, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nature.com/news/bibliometrics-the-leiden-manifesto-for-research-metrics-1.17351

Lengler R., Eppler M., Visualisation methods Periodic Table, 2007, [dostęp 30.07.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.visual-literacy.org/periodic_table/ periodic_table.html

Madsen R. E., Hansen L.K., Winther O., Singular value decomposition and principal component analysis, Raport techniczny 2004, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www2.imm.dtu.dk/pubdb/views/edoc_download.php/4000/pdf/imm4000.pdf

Schabish J., The Graphic Continuum,[dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://visual.ly/graphic-continuum

Strang G., Introduction to linear algebra, 4th Edition 2009, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://math.mit.edu/~gs/linearalgebra/.

Walrus - Gallery: Visualization & Navigation, Center for Applied Internet Data Analysis, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.caida.org/tools/visualization/walrus/gallery1.

Weingart S., Diagrams of knowledge, Blog 2013, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.scottbot.net/HIAL/?page_id=39166

Wikipedia. Hasło Eugene Garfield, [dostęp 30.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Garfield.

Wizualizacja informacji, [dostęp 30.07.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.wizualizacjainformacji.pl/onas.php.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-15

Jak cytować

Osińska, V., Malak, P., & Bednarek-Michalska, B. (2017). Rozwój badań nad wizualizacją informacji. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 58–76. https://doi.org/10.24917/20811861.14.4

Numer

Dział

Artykuły / Articles