
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia IX (2011) 

Folia 104

B. Czasopiśmiennictwo – kultura literacka

Adam Bańdo

„Ilustrowany Kurier Codzienny”  
w setną rocznicę powstania  
(Historia uzupełniona na tle wyników badań  
z ostatniego dziesięciolecia)

Przed niespełna dziesięciu laty na łamach „Annales Academiae Paedagogicae Craco-
viensis” opublikowałem artykuł przypominający 90. rocznicę powstania „Ilustrowa-
nego Kuriera Codziennego”1, znanego „Ikaca”, jak się zwykło mówić w środowisku 
prasoznawców, ale także wśród krakowian, którzy pamiętają dziennik ze swojego 
dzieciństwa lub opowieści o nim. Już nieliczni mieszkańcy Krakowa łączą „IKC”  
z Pałacem Prasy przy Wielopolu, czy postacią Mariana Dąbrowskiego – właściciela 
prasowego imperium. Poza fachowcami niewielu kojarzy starszego pana w charak-
terystycznym meloniku, wysiadającego z luksusowego BMW przed głównym wej-
ściem do siedziby krakowskiej redakcji popularnego „Kurierka”. Już tylko najstar-
si mieszkańcy podwawelskiego grodu znają historię, jak z „amerykańskiego snu”,  
o błyskotliwej karierze, która obrosła legendą jeszcze w okresie międzywojennym, 
gdy potężny koncern „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” odgrywał olbrzymią 
rolę nie tylko na ówczesnym rynku prasowym, ale także w świecie polityki i bizne-
su. W ostatnim dziesięcioleciu na temat „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” i jego 
właściciela ukazało się wiele artykułów i aż 3 monografie autorstwa Adama Bańdo  
i Piotra Borowca. Pozwala to zweryfikować dotychczasową wiedzę na temat dzien-
nika, koncernu, wydawnictw i samego Mariana Dąbrowskiego2.

Historia Mariana Dąbrowskiego i jego firmy przypominała realizacje marzeń 
o amerykańskim śnie, o karierze „od pucybuta do milionera”. Skojarzeń „amery-
kańskich” można wyliczać wiele. Amerykański był rozmach firmy. Iście amerykań-
skie i nowatorskie, jak na owe czasy, metody działania, uwzględniające marketing 
i public relations. Amerykański był również brutalny i bezpardonowy stosunek do 

1   A. Bańdo, „Ilustrowany Kurier Codzienny” w dziewięćdziesiątą rocznicę powstania 
(1910–2000), „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum 
Scientiam Pertinentia II” 2003, pod red. H. Kosętki, s. 119–143.

2   P. Borowiec, Jesteśmy głosem milionów. Dzieje krakowskiego wydawnictwa i koncer-
nu prasowego „Ilustrowany Kurier Codzienny” (1910–1939), Kraków 2005; idem, Między sen-
sacją a nauką. Obraz produktów krakowskiego wydawnictwa i koncernu „Ilustrowany Kurier 
Codzienny” (1910–1939), Kraków 2005; A. Bańdo, Nie tylko krew na pierwszej stronie. Pro-
blematyka kulturalna na łamach „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” w latach 1918–1939, 
Kraków 2006.



[66] Adam Bańdo

konkurencji oraz podejście do prowadzenia interesu. Tym akurat Dąbrowski za-
służył sobie na miano „rekina finansjery”. Liczył się dla niego tylko sukces i zysk 
przedsiębiorstwa, którego został w końcu jedynym właścicielem. Amerykański był 
także wystawny, wielkopański styl życia – słabość do hazardu i luksusowych samo-
chodów, miał ich 9, w tym słynną „hispano-suizę”. Swoją popularność, zwłaszcza  
w Krakowie, nierzadko sam kreował, wykorzystując do tego celu „IKC”. Nawet naj-
bliższa rodzina uwzględniona była w jego „planie marketingowym”. Żona Michalina 
(z domu Dobija), niczym „first lady” udzielała się charytatywnie, czego przykładem 
była kwesta kierowana przez nią w 1919 roku na rzecz pomocy dla walczących na 
froncie żołnierzy3. Dla córki też był przygotowany „hollywoodzki” scenariusz. „Papa” 
wybrał jej na męża samego Jana Kiepurę, z którym się przyjaźnił, ale nie na tyle, żeby 
jego przyjaciel dodał blasku, wchodząc do rodziny magnata prasowego. 

Jak przystało na bohatera „american dream” początek kariery był trudny. Marian. 
Dąbrowski urodził się w niezamożnej i wielodzietnej rodzinie w Mielcu 27 września 
1878 roku. Jego ojciec Franciszek Dąbrowski był urzędnikiem sądowym (kanceli-
stą), a mama – Apolonia zajmowała się domem i wychowaniem dzieci: Tadeusza 
(1876–1940), Mieczysława (1883–1967), Eugeniusza (1884–1863), Janiny (1886–
1978), Kazimierza (1887–1928) oraz Mariana (1878–1958)4. Po ukończeniu szkoły 
średniej Marian rozpoczął studia w Krakowie. Sytuacja finansowa w tym okresie 
zmuszała go do podejmowania różnych dorywczych zajęć. Podobno jako student 
dorabiał sobie sprzedając „święte obrazki” w Kalwarii. 

Kwestia jego wykształcenia nie jest jednoznaczna do dzisiaj. Antoni Wasilewski 
wspomina, że Dąbrowski jako młody polonista zwrócił na siebie uwagę swą pomy-
słowością i zacięciem dziennikarskim5. Z kolei Jan Stankiewicz, prawa ręka szefa 
twierdził, że Dąbrowski studiował geografię i historię6. Najbardziej wiarygodna 
wydaje się informacja zamieszczona w przedwojennym wydaniu „Czy wiesz, kto 
to jest?”7, według której Dąbrowski był absolwentem Wydziału Filozoficznego 
UJ. Fakt ten potwierdza również Wiesław Władyka8. Odnotowała go też najnow-
sza Encyklopedia Krakowa9. Według innych badaczy, Dąbrowski rozpoczął studia 
prawnicze. Po przeniesieniu się na Wydział Filozoficzny przerwał jednak naukę 
w 1903 r., nie przystępując do egzaminów końcowych. W tym okresie związał się 
z Towarzystwem Gimnastycznym Sokół, gdzie uprawiał gimnastykę10. W latach 
1903–1906 pracował jako nauczyciel w prestiżowym krakowskim Gimnazjum im. 

3   W. Władyka, Właściciel Pałacu Prasy, „Prasa Polska” 1985, nr 3, s. 22.
4   S. Dziki, M. Rogoż, Marian Dąbrowski i jego opus vitae – koncern IKC (próba kalenda-

rium), [w:] „Ilustrowany Kuryer Codzienny”. Księga pamiątkowa w stulecie powstania dziennika  
i wydawnictwa 1910–1939, pod red. G. Wrony, P. Borowca, K. Woźniakowskiego, Kraków 
2010, s. 66.

5   A. Wasilewski, Sylwetki krakowian. Kopiec Wspomnień, Kraków 1959, s. 442, 444.
6   Pamiętnik Jana Stankiewicza, Archiwum Państwowe w Krakowie. IT 2389 [paginacja 

niejednolita].
7   Czy wiesz kto to jest?, pod red. S. Łozy, Warszawa 1938, s. 134.
8   W. Władyka, Właściciel Pałacu Prasy..., s. 18.
9   Encyklopedia Krakowa, Warszawa–Kraków 2000, s. 146.
10   S. Dziki, M. Rogoż, Marian Dąbrowski..., s. 66.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [67]

Jana III Sobieskiego, którego był absolwentem11. Prawdopodobnie uczył w nim gim-
nastyki12. Inne źródła podają, że była to matematyka i język niemiecki13. Z posadą 
nauczyciela musiał się jednak szybko pożegnać, gdyż nie udało mu się złożyć egza-
minu profesorskiego14. Swoją karierę prasową rozpoczął w 1900 r. prowadząc dział 
sportowy w „Przeglądzie Gimnastycznym”, następnie w 1901 roku terminował  
w „Ilustracji Polskiej”15. W 1904 roku podjął następną pracę, tym razem w „Nowinach 
dla Wszystkich. Dzienniku Ilustrowanym”16. W 1905 roku zawarł ślub z Michaliną 
Dobiją – córką mistrza budowlanego. Po podróży do Paryża, Rzymu i Wiednia 
(1906–1907) wrócił do Krakowa, by w 1908 r. stać się współudziałowcem spół-
ki wydawniczej „Postęp”. Korzystając z posagu żony, zainwestował 20 tys. koron  
w wydawnictwo „Głos Narodu”, stając się tym samym jego współudziałowcem i re-
daktorem odpowiedzialnym w latach 1908–191017. Kondycja pisma pozostawiała 
jednak wiele do życzenia. Zamiast spodziewanych dochodów, wciąż łatano deficyt. 
W tej sytuacji Dąbrowski wycofał swe udziały. 

W 1910 roku rozpoczął wydawanie dziennika „Ilustrowany Kurier Codzienny”, 
który ukazał się 17 grudnia z datą dnia następnego (niedziela 18 grudnia 1910 
roku). W artykule wstępnym wydawcy (M. Dąbrowskiego) zawarto program nowe-
go pisma: 

Spośród prasy polskiej wszystkich trzech dzielnic porozbiorowych najbardziej upośle-
dzoną pod względem poczytności jest galicyjska prasa codzienna […]. W pierwszym rzę-
dzie przyczynę tego, a zarazem zło całe, widzę w zróżnicowaniu się prasy galicyjskiej 
równolegle do istniejących w kraju partii politycznych tak, iż prasy niezawisłej nie ma 
zupełnie […]. Dlatego prasę polityczną uzupełnić winna popularno-informacyjna, któ-
ra by z jednej strony dla uświadomionego czytelnika gazet stanowiła lekturę , powie-
działbym, osładzającego niejako przesyt i monotonię gazet politycznych, a w każdym 
razie uwypuklającą ją w wielu kierunkach – z drugiej zaś strony, która by się stała wzo-
rowym pionierem i zdobywcą tysięcznych rzesz nowego czytelnika. I dlatego to „Ilu-
strowany Kurier Codzienny” będzie w całym tego słowa tego znaczeniu dziennikiem 
bezpartyjnym18.

Redakcja mieściła się w małym pokoiku Pałacu Spiskiego przy Rynku Głównym 
w Krakowie. Początkowo dziennik ukazywał się jako popołudniówka (od polowy 
1915 roku wydanie poranne) w formacie: 38x25 cm. W 1914 r. nastąpiła zmiana 
formatu na: 40,5x26,5 cm, a od 1 lipca 1915 r. na: 41x25,5 cm. Objętość pisma wa-
hała się od 4 do 12 stron. Swoim wyglądem „IKC” przypominał skromną gazetkę,  

11   Czy wiesz kto to jest?..., s. 134; Z. Leśnodorski, Wśród ludzi mojego miasta. Wspomnień 
i zapisek część druga, Kraków 1963, s. 103.

12   W. Władyka, Właściciel Pałacu Prasy..., s. 18.
13   S. Dziki, M. Rogoż, Marian Dąbrowski..., s. 66.
14   Z. Leśnodorski, Wśród ludzi mojego miasta...,  s. 103.
15   W. Władyka, op. cit., s. 18; Czy wiesz kto to jest?..., s. 134.
16   S. Dziki, M. Rogoż, op. cit., s. 67.
17   W nocie biograficznej czytamy, że był również dyrektorem administracyjnym „Głosu 

Narodu”, [w:] Encyklopedia Krakowa..., s. 146.
18   „IKC” 1910, nr 1, z dn. 18 grudnia.



[68] Adam Bańdo

z odręcznie rysowanymi ilustracjami, odbijanymi z prymitywnych klisz kreskowych. 
Wzorem estetyki układu dla dziennika była wiedeńska „Kronen Zeitung” i lwow-
ski „Wiek Nowy”. Pracą redakcji od samego początku kierował Marian Dąbrowski, 
mając do pomocy Jana Stankiewicza, współzałożyciela „Kurierka” i redaktora odpo-
wiedzialnego zarazem. Początkowo druk odbywał się w drukarni braci Koziańskich 
na starej, wyremontowanej maszynie rotacyjnej, pamiętającej czasy tureckiego 
„Ikdama”19. Jak wspomina red. Stankiewicz: 

mała ta zgrabna maszynka umieszczona w lokalu drukarni od strony ul. Krupniczej, wi-
doczna dla przechodniów budziła ogólne zainteresowanie... Obsługiwał ją maszynista 
Chorąży. Szwankowała stereotypia. Brak było fachowców, którzy dopiero na „IKC” pod-
uczyli się odlewów i ich obróbki20. 

Pierwszą maszynę rotacyjną Dąbrowski sprowadził z Austrii na zasadzie 
dzierżawy. Przemawia za tym informacja pochodząca z pamiętnika wspomnianego  
J. Stankiewicza. Według niej, po trzeciej przeprowadzce redakcji na ul. Wolską: „sta-
ra maszyna „IKCa”, która niegdyś drukowała turecki „Ikdam” wróciła znowu do fa-
bryki w MOEDLING a po odliczeniu jej wartości Dąbrowski sprowadza nową, już 
daleko większą”21.

W sprawie finansowania dziennika „Ilustrowany Kurier Codzienny” w pierw-
szych latach jego istnienia nie pojawiły się nowe fakty. Nadal głównym źródłem in-
formacji pozostają opublikowane przez Jana Pelczarskiego akta spółki „IKC” oraz 
pamiętnik Jana Stankiewicza. Wyjątek stanowią informacje dotyczące późniejszego 
okresu funkcjonowania całego koncernu. Ta kwestia doczekała się szczegółowego 
opracowania Piotra Borowca22.

W sprawie inicjatywy wydawniczej dziennika z 1910 r. opublikowane prace 
wspominają o dotacjach finansowych na rzecz Jana Stapińskiego z tzw. funduszu  
prasowego rządu w Wiedniu. Mniej wiarygodna jest wersja Antoniego Wasilewskie- 
go, współpracownika „IKC”. Wspomina on obchody 500-lecia bitwy pod Grunwaldem 
i odbywający się z tej okazji wielki zlot wszechsłowiańskiego „sokolstwa”. Zdaniem 
Wasilewskiego, Dąbrowski miał wykupić ogromne trybuny na Błoniach, następnie 
polecił je rozebrać i sprzedać. Uzyskane tym sposobem pieniądze przeznaczył na 
sfinansowanie wydania dziennika”23. Według Jana Stankiewicza, Dąbrowski przy-
stąpił do spółki z żydowskim konsorcjum, które wynajęło na cyrk budy pozosta-
łe po wspomnianym zlocie „Sokoła” i współorganizował na krakowskich Błoniach 

19   O. Jędrzejczyk, Morda reportera, czyli Dom pod Gruszką, Kraków 1995, s. 14. 
20   Pamiętnik Jana Stankiewicza...
21   Ibidem; Można przypuszczać, że schorowanemu redaktorowi chodziło o podwiedeń-

ski MŐDLING (pisownia współczesna).
22   P. Borowiec, Podstawy finansowe i prawne wydawnictwa i koncernu „Ilustrowany Ku-

rier Codzienny” (1910–1939), [w:] Kraków – Lwów. Książki, czasopisma i biblioteki XIX i XX w., 
t. 6, cz. 2, pod red. J. Jarowieckiego, Kraków 2003, s. 224–240; idem, Jesteśmy głosem milio-
nów…, op. cit.

23   J. Dużyk, „Ilustrowany Kurier Codzienny” – wierny Krakowowi, „Kraków” 1991, nr 4,  
s. 29–31.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [69]

pierwszy (nieudany) pokaz lotów aeroplanu24. O udziale „starozakonnego” kapita-
łu w finansowaniu „IKC” pisałem już przed laty w kilku artykułach oraz w swojej 
książce25. 

Na fundusz wydawniczy „IKC” złożyły się kapitały Dąbrowskiego, jego brata 
Tadeusza, wziętego mecenasa i udziały żydowskich finansistów w osobach: adwo-
kata  Gustawa Baudera, bogatego szklarza Romana Grünwalda, szynkarza Rosego, 
właściciela pierwszego krakowskiego kina (Cyrk Edison) Józefa Kleinbergera i ak-
tora Poleńskiego, krewnego Bazesa, porcelanowego krezusa26. Dąbrowski zapew-
nił sobie kontraktem absolutną swobodę w redagowaniu gazety. Ponieważ pismo 
miało dość „czupurny” charakter, zdarzało się, iż któryś ze wspólników usiłował 
wywrzeć nacisk na złagodzenie jego tonu. Trudno się zresztą dziwić, współudzia-
łowcy Dąbrowskiego należeli do lojalnych austriackich obywateli i jako krakowscy 
mieszczanie żydowskiego pochodzenia, cieszyli się z pewności egzystencjalnej, jaką 
uzyskali pod rządami Franciszka Józefa. W tej sytuacji niepokorna politycznie po-
stawa redakcji często wzbudzała ich niepokój. Dąbrowski był jednak konsekwentny 
w realizacji swojej wizji pisma i nieubłagany, gdy któryś ze wspólników usiłował 
wtrącać się i ingerować w treści dziennika. 

Uczestnictwo żydowskiego kapitału w wydawaniu „Kuriera” wywołało oburze-
nie środowisk narodowych, zwłaszcza chrześcijańsko-narodowego „Głosu Narodu”, 
a konkretnie byłych wspólników Dąbrowskiego z dawnej redakcji tego pisma. Spółkę 
z Żydami uznano za akt zdrady narodowych interesów27. Trudno powiedzieć, jak 
długo trwało owe „małżeństwo z rozsądku”. Wiadomo jedynie, że redaktor naczel-
ny szybko zrezygnował z finansowego wsparcia swych popleczników, wypłacając 
im z grubą nawiązką udziały. W 1913 r. pozbył się ich, pozostając wraz z bratem 
Tadeuszem jedynym właścicielem „IKC”.

Prawdopodobnie zyski Dąbrowskiego nie pozwalały mu jeszcze na samodziel-
ne wydawanie dziennika. Pod koniec 1912 r. przyjął, jako wspólnika połowy wy-
dawnictwa, posła Jana Stapińskiego i obiecał mu poparcie w kampanii wyborczej. 
Z tej okazji w 1913 roku ukazał się specjalny wyborczy dodatek „Kurier Wyborczy” 
– bezpłatny dodatek do „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”. 

Potwierdzeniem podjęcia współpracy ze Stapińskim jest oświadczenie o jej 
zerwaniu rok później. 30 kwietnia 1914 r. w „IKC” ukazuje się tekst następującej 
treści: 

Przed półtora rokiem potężne stronnictwo ludowe, w Galicji idące pod wodzą posła Sta-
pińskiego [...] nawiązało z naszym pismem [...] stosunki bezpośrednie. Prezes jego, poseł 
Stapiński wstąpił do naszego pisma jako wspólnik finansowy [...]28. 

24   Pamiętnik Jana Stankiewicza....
25   A. Bańdo, „Ilustrowany Kurier Codzienny” w dziewięćdziesiątą rocznicę…; ibidem,  

s. 119–120; ibidem, Nie tylko krew na pierwszej stronie…, s. 13–14.
26   Pamiętnik Jana Stankiewicza…
27   Ibidem.
28   „IKC” 1914, nr 101, z dn. 30 kwietnia.



[70] Adam Bańdo

Ponadto Stapiński wchodząc do spółki zastrzegł sobie, że „IKC” ma być rzeczni-
kiem postulatów PSL29. 

Kreując wizerunek niezależnego i bezpartyjnego pisma, redaktor naczelny 
„skrzętnie” ukrywał finansowe powiązania ze Stapińskim i jego stronnictwem po-
litycznym. Mniej powściągliwie zachowywał się sam PSL, który obciążał swojego 
partyjnego kolegę odpowiedzialnością za nieprzychylne stronnictwu artykuły  
w „Kurierze”. O ironio, informacje na ten temat pochodzą właśnie z łamów dzienni-
ka, który w ten sposób pragnął zdystansować się od zarzutów i zachować opinię nie-
zależnego, odpornego na wszelkie próby nacisku i politycznego zaszufladkowania30. 
Pretensje ludowców pod adresem Stapińskiego, o brak wpływu na linię polityczną 
„IKC”, mają tylko jedno wytłumaczenie: Stapiński był faktycznie finansowo zwią-
zany z gazetą Dąbrowskiego. Nieporozumienie polegało prawdopodobnie na tym, 
że spółka z posłem PSL była dla naczelnego redaktora jedynie czystym interesem. 
Stapiński wniósł środki, Dąbrowski obiecał mu propagandowe wsparcie. Nie było 
to jednak  „małżeństwo” z całym „PSL-em”. Ludowcy przeliczyli się sądząc, że ich 
pieniądze uczynią z „Kuriera” lojalny organ stronnictwa. 

Spółka Stapiński – Dąbrowski nie mogła trwać długo. Jeszcze w 1913 r. re-
dakcja dziennika oficjalnie zdementowała zarzuty dotyczące źródeł finansowania. 
Rok później, w krakowskiej prasie wybuchł skandal, który zdemaskował politycz-
ne i finansowe powiązania gazety: „inne stronnictwa wywlekają, że Stapińskiego 
«kupiła krakowska konserwa» przy pomocy rządowych pieniędzy austriackich”31. 
W wyniku afery Dąbrowski wycofuje się ze spółki32. Ostatecznie 30 kwietnia 1914 
roku w „Kurierze” ukazuje się oficjalny artykuł oznajmiający rozwiązanie umowy ze 
Stapińskim, w którym czytamy m.in.: 

Przyjaciół naszego dziennika, jak również łaskawych naszych czytelników zawiadamia-
my, że z dniem dzisiejszym „Ilustrowany Kurier Codzienny” rozwiązał umowę z p. Janem 
Stapińskim, posłem do Rady Państwa i stał się wyłączną własnością naszego naczelne-
go redaktora p. Mariana Dąbrowskiego, aby z tym większą swobodą mógł wypowiadać 
śmiało i otwarcie sądy we wszelkich sprawach politycznych, społecznych i narodowych 
– jako dziennik szczerze postępowo-demokratyczny i bezpartyjny!33.

Dąbrowski wyraźnie nie miał zamiaru wywiązać się z umowy, zwłaszcza, gdy 
po rozłamie w PSL poseł Stapiński stanął na czele mniejszościowej frakcji i prze-
stał być dla „IKC” znaczący i politycznie użyteczny. Przyznano się do tego w sło-
wach: „[...] zasadnicza potrzeba związania się naszego dziennika z potężnym ongiś 
stronnictwem za pośrednictwem posła Stapińskiego upadła [...]”34. Mimo zerwania 
umowy, związki Dąbrowskiego z PSL-em trwały jeszcze długie lata, a w 1922 roku 
kandydował on z ramienia tej partii do Sejmu.

29   Ibidem.
30   Kronika, „IKC” 1913, nr 202, z dn. 2 września.
31   Pamiętnik Jana Stankiewicza....
32   Ibidem.
33   „IKC” 1914, nr 101, z dn. 30 kwietnia.
34   Ibidem.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [71]

Swą karierę rozpoczynał „Kurier” w specyficznym momencie. Prasę krakow-
ską reprezentowały: „Czas”, „Naprzód”, „Głos Narodu”, „Gazeta Powszechna”, „Nowa 
Reforma” i „Nowiny”. W większości tytuły wychodziły tylko raz dziennie. Wyjątek 
stanowiły „Czas” i „Nowa Reforma”, które miały po dwa wydania: jedno poranne – 
małe i drugie – popołudniowe. 

Poza „Nową Reformą”, dysponującą maszyną rotacyjną, kondycja krakowskich 
pism nie była najlepsza, gdyż ukazywały się dość nieregularnie. Słabo rozwinięte 
było czytelnictwo, zwłaszcza na wsi, gdzie dzienników nie czytano. Dużo do życze-
nia pozostawiał także sposób kolportażu. Gazety wysyłano wieczorem „pod opaską” 
pocztową i trafiały na prowincję z jednodniowym, lub jeszcze większym, opóźnie-
niem, w zależności od połączenia kolejowego z Krakowem. Droga do wydawniczego 
sukcesu prowadziła więc poprzez sprawną organizację ekspedycji i eliminowanie 
konkurencji. Dominująca w tym czasie na rynku prasowym „Nowa Reforma” pozo-
stawała przy dotychczasowym niesprawnym systemie wysyłki. Ukazywała się po 
południu (główne wydanie), około godziny piętnastej, podczas gdy „Ilustrowany 
Kurier Codzienny” gotowy był do rozpowszechniania już w południe. Dąbrowski 
ściśle przestrzegał tej godziny. Nawet wtedy, gdy numer zawierał mnóstwo błędów, 
nie było czasu na ich poprawianie. Korekta mogłaby opóźnić termin wyjścia gaze-
ty a „Ikac” musiał być przed „Reformą” i był, ponieważ w Krakowie żadne pismo 
nie ukazywało się o godzinie dwunastej. Takim to sposobem, przynajmniej przez 
trzy godziny, tj. do wyjścia „Nowej Reformy”, „Kurier” nie miał żadnej konkurencji. 
Walka o czytelnika toczyła się nie tylko z krakowskimi tytułami. Na bliższej prowin-
cji, gdzie docierały pociągi pośpieszne, „IKC” był już wczesnym popołudniem i: 

przynosił poza swą specyficzną treścią, trochę świeżych, odpowiednio rozdętych wieści 
ze świata, otrzymanych telefonem z Wiednia lub większych polsko-galicyjskich ośrod-
ków... W tym samym czasie wychodził we Lwowie popularny „Wiek Nowy”. Oba pisma 
spotykały się w Przemyślu mniej więcej o tej samej porze... Głównym sprzedawcą była 
księgarnia i kolektura loteryjna Wahla. Dąbrowski dał Wahlowi duży rabat i „Wiek 
Nowy” został pokonany”35. 

Na prowincję „Kurier” dostarczany był tzw. „markengutami”, tj. paczkami za-
ładowanymi do wagonów pocztowych przy pociągach osobowych. Stąd odbierali 
go upełnomocnieni sprzedawcy i dalej za pośrednictwem kolporterów sprzedawali  
w terenie. Do każdego numeru dołączano tzw. „afiszki”, które nalepiano na sklepach, 
a w wypadku ciekawszej treści specjalne „sztrajfy”36. Tak sprawnie zorganizowany 
kolportaż oraz zwiększenie nakładu, w połączeniu z iście amerykańską kampanią 
reklamową, torowały Dąbrowskiemu drogę do sukcesu. 

Nakład „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” w latach 1910–1918 kształtował 
się na poziomie: od 40 tys. egzemplarzy w 1912 r.37 i 47 tys. w roku 191738, do 67 tys. 
w okresie wojen bałkańskich39.

35   Pamiętnik Jana Stankiewicza...
36   Ibidem.
37   A. Paczkowski, Prasa polska 1816–1918, pod red. J. Łojka, Warszawa 1976, s. 165.
38   Ibidem, s. 170.
39   O. Jędrzejczyk, Morda reportera, czyli Dom pod Gruszką..., s. 15.



[72] Adam Bańdo

W 1911 r. „IKC” przenosi się do kilku małych pomieszczeń w gmachu zakła-
dów graficznych braci Koziańskich przy ulicy Karmelickiej 2. W tym okresie praca 
w „IKC” nie różniła się zasadniczo od innych pism, poza warunkami lokalowymi. Po 
południu pilnie śledzono wiadomości z prasy „zagranicznej” – warszawskiej oraz 
krajowej, czyli wiedeńskiej. Wczesnym porankiem uzupełniano je bieżącą kroniką, 
wiadomościami telegraficznymi i „umiejętnie przefasonowywanymi informacjami 
kradzionymi bez żenady z prasy miejscowej. Ten system stosowany był zresztą  
w każdej redakcji”40. 

Lata 1910–1914, to okres sprzyjający rozwojowi „Ikaca”. Schyłkowe czasy mo-
narchii austriackiej charakteryzowały się niespotykaną w innych zaborach swo-
bodą słowa i wolnością prasy. W Galicji Franciszka Józefa nie znano cenzury pre-
wencyjnej. Restrykcje w postaci konfiskaty numeru pisma występowały najczęściej 
w przypadku naruszenia norm moralnych lub za zbyt wyraziste aluzje do cesarza.  
Zdarzało się „Kurierowi”, że wolno działający aparat prokuratorski zarządzał jego 
konfiskatę w chwili, gdy większość  nakładu była już rozprzedana. W ręce policji 
trafiały więc tylko nieliczne egzemplarze dziennika. Pojawiało się też drugie wyda-
nie z charakterystycznymi wydłubanymi na stereotypie ustępami artykułów, co tyl-
ko budziło sympatię czytelników41. W 1911 r. następują konfiskaty „IKC”. Pierwsza  
8 stycznia z powodu artykułu dotyczącego buntu osadzonych w więzieniu  
w Wiśniczu. Następne, w październiku i grudniu oraz rok później (1913). Konfiskaty 
nie ominęły „IKC” również w latach wolnej Polski. W okresie 20-lecia międzywojen-
nego zajęto 141 numerów dziennika. W tym samym czasie skonfiskowano 150 tek-
stów. Zjawisko to zostało szczegółowo przedstawione i udokumentowane w 2010 r. 
w artykule Grażyny Wrony42.

W 1913 r. redakcja przenosi się do lokalu przy ul. Wolskiej (obecnie Józefa 
Piłsudskiego, gmach Drukarni Narodowej). Druk dziennika w tym czasie odby-
wa się okresowo u braci Koziańskich i u Napoleona Telza (Drukarnia Narodowa). 
U Telza, który daje skład i obsługę, Dąbrowski instaluje nową maszynę rotacyjną, 
większą od poprzedniej43. W dotychczasowych publikacjach na temat pisma, jego 
trzecią przeprowadzkę datuje się na rok 1914. Tymczasem, rok wcześniej doszło do 
pewnego zdarzenia, które pozwala przypuszczać, iż zmiana siedziby redakcji nastą-
piła w innym terminie. W 1913 roku doszło do kilkumiesięcznego strajku zecerów, 
którzy domagali się podwyżki płac. Chcąc uniknąć przerwy w wydawaniu gazety, 
Dąbrowski był gotowy iść na ustępstwa wobec strajkujących. Zecerzy byli jednak 
pracownikami Telza, a ten nie wyrażał zgody na żądania płacowe swych pracow-
ników. Solidarny strajk zecerów sparaliżował całą prasę krakowską. Dąbrowski 
postanowił nie przystępować do tzw. zbiorowego pisma innych wydawców i sko-
rzystał z usług „łamistrajków”. W tym celu zatrudnił Stanisława Tomaszewskiego, 
drukarza biletów wizytowych i „afiszków”, właściciela tzw. „drukarni niecenniko-
wej”. Tomaszewski ze swoimi pracownikami (przeważnie kobiety przyuczone do 

40   Pamiętnik Jana Stankiewicza…
41   Ibidem.
42   G. Wrona, „Po konfiskacie nakład drugi” – krakowska cenzura wobec „Ilustrowanego 

Kuriera Codziennego” w latach 1918–1939, [w:] „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Księga pa-
miątkowa w stulecie powstania dziennika i wydawnictwa 1910–1939…, s. 149–176.

43   Pamiętnik Jana Stankiewicza…



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [73]

zawodu i niezrzeszone w organizacji) przeniósł się do lokalu ekspedycji „Kuriera” 
przy ul. Wolskiej. Dąbrowski kupił od Telza czcionki, maszynę rotacyjną obsługiwał 
Tomaszewski. W taki to sposób „IKC” ukazywał się nadal, mimo strajku, w atmosfe-
rze pikietujących drukarnię zecerów. Sytuacja była na tyle napięta, że pracownice 
Tomaszewskiego, w obawie przed pobiciem, nie opuszczały lokalu pisma, a on sam, 
wychodząc na zewnątrz, nie rozstawał się z rewolwerem44. Druk „łamistrajkowe-
go Kuriera” pozostawiał wiele do życzenia z uwagi na liczne błędy i niestaranność 
druku.

W lipcu 1914 r. Dąbrowski nabył ukazujący się w Krakowie dziennik „Nowiny”, 
a jego redaktor naczelny Ludwik Szczepański przeszedł do redakcji „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego”. Zdaniem Jana Pelczarskiego wchłonięcie „Nowin” przez 
powstające imperium Dąbrowskiego nastąpiło w zamian za nabycie udziałów  
w „IKC”45. Według relacji Jana Stankiewicza, przejęcie pisma poprzedziła znakomi-
cie zorganizowana akcja propagandowa. Wykorzystując pomysł redakcji „Nowin”, 
„Kurier” urządził propagandową podróż po Galicji i Śląsku Cieszyńskim. Akcja obfi-
cie zasiliła kasę wydawnictwa. „Nowiny” nie wytrzymały konkurencji. Szczepański, 
przechodząc do „IKC” przekazał mu także swych prenumeratorów. „Nowiny” nie 
były zresztą jedyną ofiarą „Ikaca”. W podobny sposób wyeliminowano  m.in. „Gazetę 
Powszechną”46. 

W momencie wybuchu I wojny światowej dziennik miał już ugruntowaną pozy-
cję na rynku prasowym w Galicji. Wydarzenia wojenne  powodują wzrost zaintere-
sowania czytelników aktualnymi wiadomościami. Z tego powodu początkowe mie-
siące wojny przynoszą wydawnictwu wielki strumień dochodów47. Jednak, w miarę 
rozwoju sytuacji, redakcja boryka się z poważnymi trudnościami materiałowymi, 
transportowymi oraz z represjami cenzury. Paradoksalnie, wojna zdecydowanie 
zmienia oblicze „Kuriera”. Pismo staje się dziennikiem na wskroś europejskim.  
W 1914 r., w obawie przed nadciągającymi wojskami rosyjskimi i za namową swojej 
rodziny, Dąbrowski opuszcza Kraków i udaje się do Wiednia, gdzie robi podobno 
interesy na handlu kawą oraz finansuje emigracyjny Teatr Polski dla uchodźców, 
prowadzony przez Ludwika Hellera. W Krakowie pracownicy redakcji otrzymują 
trzymiesięczne wynagrodzenie na wypadek zajęcia miasta przez Rosjan i zapas 
prowiantu. „Kurier” miał wychodzić nadal, dopóki się tylko da, a dochody obracane 
miały być na utrzymanie personelu48. 

Wojna i wyjazd Dąbrowskiego odbiły się na tempie pracy i stosunkach w redak-
cji. Na znaczeniu urósł w tym czasie Tadeusz Konczyński i najmłodszy brat pryn-
cypała, Kazimierz Dąbrowski. Ten ostatni, będąc człowiekiem bardzo nerwowym, 
toczył wieczne boje o wpływy w wydawnictwie. W redakcji panowała atmosfera 
rodem z kasyna, pracownicy grali w szachy i kości. Proceder ustawał chwilowo na 
czas wizyt Mieczysława Dobiji, który utrzymywał kontakt z właścicielem „IKC” i zda-

44   Ibidem.
45   J. Pelczarski, Niektóre fakty z historii koncernu „Ilustrowany Kurier Codzienny”, „Prasa 

Współczesna i Dawna” 1958, nr 2, s. 134.
46   Pamiętnik Jana Stankiewicza…
47   Ibidem.
48   Ibidem.



[74] Adam Bańdo

wał mu sprawozdania z przebiegu wydarzeń. Dąbrowski, zaniepokojony rozwojem 
sytuacji, po odstąpieniu Rosjan od oblężenia, pospiesznie wrócił do Krakowa49. 

W czasie pierwszej wojny światowej doszło do szczególnego nasilenia cenzury 
w stosunku do polskich pism. Władze austriackie, na podstawie 7 paragrafu ustawy 
o stanie wyjątkowym z 5 maja 1869 r., poddawały dzienniki cenzurze prewencyjnej. 
Praktycznie wyglądało to tak, że dyrekcje policji otrzymywały telegraficznie wytycz-
ne dotyczące tego, jakich treści nie należy umieszczać w prasie. Pod tymi „zalecenia-
mi” musieli podpisywać się redaktorzy pism50. Represje cenzury nie ominęły także 
„Kuriera”. Dotknęły go w dwojaki sposób. Najpierw zabroniono rozpowszechniania 
gazety wśród walczących na froncie żołnierzy, potem wstrzymano jego kolportaż 
na terenie południowej części dawnego zaboru rosyjskiego. 16 października 1916 
r. dziennik został zawieszony po raz pierwszy na okres jednego miesiąca, jednocze-
śnie odebrano mu kontyngent na papier. Stankiewicz twierdzi, że pismo zawieszano 
trzykrotnie. Według tych relacji pierwsze zawieszenie miało miejsce w październi-
ku 1916 r. i trwało miesiąc. Do drugiego, bezterminowego doszło w miesiąc po za-
warciu traktatu brzeskiego 13 lub 18 marca 1918 r., za wyraźnie niepodległościowy 
i prolegionowy charakter publikacji. Ponowne wznowienie pisma nastąpiło dopiero 
po trzech miesiącach, 19 czerwca 1918 r.51

W okresie działań wojennych prasa podlegała podwójnej cenzurze – cywilnej 
i wojskowej. „IKC”, mający opinię zadziornego pisma, był przedmiotem szczegól-
nego zainteresowania aparatu cenzorskiego, większego niż pozostałe dzienniki. 
Dlatego też, to co  uchodziło innym tytułom, nie mogło ukazać się w „IKC”, którego 
poczynania były śledzone wyjątkowo skrupulatnie - czytano go „między wierszami, 
zwłaszcza w okresie, gdy w Krakowie dominowały wpływy niemieckie (okres tzw. 
zjednoczonych sztabów). Konflikty z cenzurą łagodziły w tym czasie interwencje 
redaktora odpowiedzialnego, Tadeusza Konczyńskiego52. Borykający się z brakiem 
papieru i kłopotami transportowymi,  „Ilustrowany Kurier Codzienny” wychodził 
tylko na czterech  stronach druku. Dziennikowi brakowało także własnych wia-
domości i materiału fotograficznego. Z tymi wszystkimi mankamentami redakcja 
radziła sobie dzielnie na różne sposoby.  Sięgano do zasobnego archiwum, wyko-
rzystując ponownie stare klisze. Własne wiadomości zastępowano przedrukami  
z innych gazet, zwłaszcza  z „Nowej Reformy” i „Czasu”. W południe powtarzano to, 
co ukazało się gdzie indziej rano53.

Po powrocie Dąbrowskiego z Wiednia rozpoczęła się nowa era w historii „IKC”. 
Właściciel wydawnictwa postanowił zeuropeizować „Kuriera”. Można przypusz-
czać, że do zmiany wizerunku pisma zainspirował go przykład prasy wiedeńskiej. 
Pierwsza innowacja polegała na zmianie pory wychodzenia dziennika. W miejsce 
dotychczasowego wydania południowego pojawiło się wydanie poranne. Według 
Stankiewicza, „IKC” (wydanie na Kraków) opuszczał drukarnie już około godziny 
piątej rano. Trwało to niezmiennie aż do wybuchu drugiej wojny światowej. Inne 

49   Ibidem.
50   A. Paczkowski, op. cit., s. 169.
51   Pamiętnik Jana Stankiewicza…; O. Jędrzejczyk, op. cit., s. 15–16.
52   Pamiętnik Jana Stankiewicza…
53   Ibidem.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [75]

wydania (prowincjonalne) wychodziły wcześniej w zależności od połączeń kolejo-
wych. Wymienia się ich liczbę na 6–7 wydań. Jan Pelczarski podaje, że od 13 lip-
ca 1915 r., „Ilustrowany Kurier Codzienny” zaczął wychodzić w niedziele i święta 
– rano. W miesiąc później (zdaniem Pelczarskiego), również numery powszednie 
wydawano rano (o godz. siódmej)54. Kondycja finansowa pisma musiała być bar-
dzo dobra, ponieważ ta niepozorna zmiana zwiększyła znacznie wydatki wydaw-
nictwa. Ukazując się dotychczas w południe, „Kurier” korzystał w znacznym stop-
niu z informacji dzienników porannych. Mankamentem wydania południowego 
był fakt, że wiele wiadomości, w tym komunikaty kwatery wojennej, nadchodziły 
wieczorem. Tak więc ukazujący się w południe „IKC” nie mógł zawierać wielu no-
wości. Poza tym, w dziale wiadomości telegraficznych uzależniony był od Biura 
Korespondencyjnego, czyli austriackiej agencji telegraficznej. Druga innowacja była 
konsekwencją poprzedniej i polegała na zmianie systemu pracy. Redaktorzy pisma 
zaczynali urzędowanie w godzinach wieczornych, kiedy napłynęły już świeże wia-
domości telegraficzne oraz gdy otrzymano najnowsze  numery wiedeńskiej i ber-
lińskiej prasy. Poprawił się także dział  ilustracyjny. Poranny „IKC” stał się jeszcze 
poważniejszym konkurentem „Czasu” i „Nowej Reformy”. Dziennik sprzedawał się 
coraz lepiej. Redakcja  przenosi się  ponownie do gmachu drukarni braci Koziańskich 
przy ulicy Karmelickiej. Tym razem zajmuje już całe piętro.

W okresie wzrostu nastrojów niepodległościowych i działalności Naczelnego 
Komitetu Narodowego, „IKC” przedrukowuje informacje z „Wiadomości Legiono- 
wych”, wydawanych przez Departament Prasowy „NKN”. Wykorzystuje także taj-
ne pisemka warszawskie, które nadchodziły do redakcji pocztą legionową od 
Augustyńskiego. Te nieocenzurowane a powszechne w Warszawie wydawnictwa, 
reprezentujące różne opcje polityczne, zawierały bardzo cenne informacje, których 
nie drukowała oficjalna prasa. Dla zmylenia cenzury, zamieszczano je w „Kurierze” 
jako wiadomości z pism oficjalnych, czyli poddanych już cenzurze. „Ilustrowany 
Kurier Codzienny” był przysłowiową „solą w oku” nie tylko aparatu cenzorskiego. 
Próby ingerencji w treść publikowanych informacji zdarzały się również ze strony 
Biura Prasy i Propagandy Naczelnego Komitetu Narodowego, a zwłaszcza jego kie-
rownika Stanisława Kota55. 

16 października 1916 r. dochodzi do zawieszenia „IKC” na miesiąc za kolpor-
taż pisma wśród wojska. Restrykcje odbierają też dziennikowi przydział papieru. 
Wznowienie wydawania „Ikaca” potęguje jego popularność – „Kurier” był wręcz 
rozchwytywany.  Nie powiódł się także zakaz rozpowszechniania go wśród żołnie-
rzy. Całe stosy gazety przemycane były do okopów przez specjalnych frontowych 
wysłanników. 

Redakcja „IKC” równie znakomicie radziła sobie z ograniczeniami przydziału 
papieru. Przyznany kontyngent nie wystarczał nawet na połowę nakładu dziennika. 
Dzięki pośrednictwu Zygmunta Simy Aleksandrowicza (zajmującego się handlem 
papierem) „Kurier” zaopatrywał się w tzw. papier w pasku. Numery drukowane na 
tym papierze łatwo dzisiaj rozpoznać po różowym lub żółtym odcieniu56. 

54   J. Pelczarski, op. cit., s. 134; Pamiętnik Jana Stankiewicza...
55   Pamiętnik Jana Stankiewicza...
56   Ibidem.



[76] Adam Bańdo

W 1917 r. Marian Dąbrowski kupił kamienicę przy ul. Basztowej 18 dokąd 
przeniesiono biura, a w oficynie rozpoczęto urządzanie drukarni i montaż trzeciej 
maszyny rotacyjnej.

Pierwszy etap rozwoju przyszłego koncernu kończy się w momencie beztermi-
nowego zawieszenia dziennika 13 marca 1918 r. Redakcja otrzymała wypowiedze-
nie, to samo spotkało personel techniczny i administrację. Niepowodzeniem zakoń-
czyły się również próby interwencji u ministra Juliusza Twardowskiego w Wiedniu. 
Dąbrowski odmówił podpisania kompromitującej deklaracji – „lojalki”. Wznowienie 
dziennika nastąpiło dopiero po trzech miesiącach, 19 czerwca 1918 r. Można przy-
puszczać, że zmuszony sytuacją Dąbrowski poszedł na pewne ustępstwa. Z całą 
pewnością nie ukorzył się. W pierwszym numerze „Kuriera” po jego wznowieniu 
czytamy: 

Sprawa polska żyje i nie ma siły, która by ją zdławić mogła. Bacznie tej sprawie słu-
żyć i z całym poświęceniem jest i pozostanie naszym celem tak, jak dotychczas. W tej 
pracy staną za nami zwarte masy polskie aż doczekamy się wspólnie wielkiego dnia 
Zwycięstwa57.

Rok 1918 i lata dwudzieste, to okres transformacji „Ilustrowanego Kuriera 
Codziennego” z wydawnictwa jednego tytułu do najpotężniejszego i najnowocze-
śniejszego koncernu Drugiej Rzeczypospolitej. Proces ten następował etapami i czę-
sto w sposób bezkompromisowy. Rozwojowi „IKC” sprzyjała na pewno sytuacja spo-
łeczno-polityczna. Po zakończeniu działań wojennych łapczywie chwytano wszelkie 
nowinki ze świata. Zapotrzebowanie na informacje było ogromne. Po pierwszej 
wojnie światowej „Kurier” miał już ugruntowaną pozycję na rynku prasowym nie 
tylko Galicji. Pod tym względem Kraków górował nad Lwowem, który w tym czasie 
dysponował wyłącznie dziennikami o zasięgu lokalnym. Krakowski „Ikac” wszedł 
na rynek ogólnopolski .

Następnym istotnym krokiem w tworzeniu koncernu było założenie spółki. 
Ten fakt poprzedził konflikt „IKC” z „Gońcem Krakowskim”. Okoliczności powstania 
konkurencyjnego tytułu przedstawiłem szczegółowo w swojej książce58. Historia 
„starcia” obu pism bierze swój początek w chwili, gdy w związku z zawieszeniem 
„IKC”, jego pracownicy otrzymali wypowiedzenia. Nieobecność dziennika na rynku 
prasowym błyskawicznie wykorzystuje Roger Battaglia. Dochodzi do spotkania Jana 
Stankiewicza z Jerzym Konarskim, redaktorem lwowskiej „Gazety Wieczornej”, re-
prezentującym koncern barona Battaglii. Konarski proponuje Stankiewiczowi pracę 
we Lwowie. Oferta zostaje jednak odrzucona. W tej sytuacji Battaglia przystaje na 
pomysł Stankiewicza i decyduje się na  założenie nowego dziennika w Krakowie. 
Dąbrowski nie mógł uwierzyć w powodzenie inicjatywy. Był przekonany, że władze 
austriackie unicestwią zamiar Battaglii. Różnymi sposobami próbował rozbić orga-
nizowany przez Stankiewicza  zespół redakcyjny. Oferował m.in. podwójne pensje, 
aby zapobiec przejęciu swoich pracowników przez pismo Battaglii. Stankiewiczowi 
udaje się jednak zaangażować do nowego dziennika 18 osób z dawnego persone-
lu „Ikaca”. Wśród nich znaleźli się, m.in.: Konstanty Krumłowski, Wacław Szperber, 

57   „IKC” 1918, z dn. 19 czerwca.
58   A. Bańdo, Nie tylko krew na pierwszej stronie…, s. 23–24.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [77]

Józef Długołęcki, Włodzimierz Strycharski59. W czerwcu 1918 r., w kilka dni po wzno-
wieniu „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, ukazał się „Nowy Kurier Krakowski”. 
Tytuł nie przypadkowo nawiązywał do swojego poprzednika. Battaglia chciał pod-
stępnie pozyskać stałych czytelników „IKC”. Podobieństwo tytułów rozpętało praw-
dziwą wojnę. Początkowo toczyła się tylko na łamach obu pism, aż w końcu znalazła 
swój epilog w sądzie. Battaglia zmuszony został do zmiany tytułu „Nowego Kuriera 
Krakowskiego” na „Goniec Krakowski”. Drugi zarzut Dąbrowskiego dotyczący na-
śladownictwa układu stron „IKC”, nie zyskał poparcia sądu. Stankiewicz argumen-
tował, że „Goniec”, podobnie jak „IKC” wzoruje się na pismach wiedeńskich. Proces 
nie zakończył konfliktu, a nowa gazeta nadal była „solą w oku” Dąbrowskiego. Nic 
w tym dziwnego. W jej redakcji pracowało wiele znakomitości oraz byli pracownicy 
„Kuriera”. W tej sytuacji doszło do pozakulisowych negocjacji, w wyniku których za-
warto ugodę pomiędzy Dąbrowskim i Battaglią60. W jej rezultacie powołano do życia 
firmę: Spółka Wydawnicza Kuryer, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Akt 
notarialny tego przedsięwzięcia zachował się do dnia dzisiejszego. Jego fragmenty 
opublikował Jan Pelczarski w 1958 r. Battaglia i Konarski przenieśli się do redakcji 
„IKC’. „Goniec Krakowski” ukazywał się nadal w nakładzie 30–40 tys. egzemplarzy, 
ale jego dni były  już policzone. Pierwszym ciosem była utrata rezerwy papieru, któ-
rą Battaglia przekazał Dąbrowskiemu. Odkąd kierownictwo pisma przeniosło się 
do gmachu „IKC”, coraz mniej interesowało się jego sprawami. Następne wypadki 
przesądziły już o losie dziennika. Redaktor Stankiewicz przyjął w końcu propozycję 
Dąbrowskiego i za „królewską” pensję w wysokości 6000 koron, 1 kwietnia 1920 r. 
powrócił do „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”. Redakcję „Gońca” objął Ludwik 
Rubel. Stankiewicz nakłonił Dąbrowskiego  do kupna dziennika, który ukazywał się 
odtąd jako popołudniówka i drukowany był w drukarni „IKC”. Po przejęciu przez 
Dąbrowskiego udziałów swych wspólników i wycofaniu się Battaglii, „Goniec” zo-
stał sprzedany ludowcom. W późniejszym czasie spadła jego popularność, co osta-
tecznie przypieczętowuje upadek tytułu61.

Odzyskanie niepodległości zastało „Ikaca” w dobrej kondycji, wydawnictwo 
wciąż się rozwijało.  Rosła objętość pisma i jego nakład. Na początku 1919 r. „Kurier” 
ukazywał się na 4 stronach druku. Pod koniec roku podwoiła się jego objętość, by w 
roku 1920 osiągnąć 12 stron. W latach 1919–1921 nakład dziennika utrzymywał się 
na poziomie 50 tys. egzemplarzy, a wydania niedzielne osiągały nawet 100 tys.62. Po 
głośnym incydencie szturmu socjalistów na lokal redakcji, zaczęto wypłacać wszyst-
kim pracownikom tantiemy od czystego dochodu spółki (chodzi o premię uzależ-
nioną wielkością sprzedaży)63. Był to przypadek dotąd bez precedensu. 

8 lutego 1923 r. Dąbrowski, wykupiwszy udziały wspólników, stał się jedynym 
właścicielem Spółki Wydawniczej „Kuryer”. Przejęcie „IKC” kosztowało go w sumie 
20 milionów marek. Wraz z Mieczysławem Dobiją stał się jedynym zawiadowcą 

59   Pamiętnik Jana Stankiewicza…
60   Ibidem.
61   Ibidem.
62   C. Brzoza, Polityczna proza krakowska 1918–1939, Kraków 1990, s. 127.
63   Pamiętnik Jana Stankiewicza…; C. Brzoza, op. cit., s. 127.



[78] Adam Bańdo

„IKC”64. Prawdopodobnie do spłaty udziałowców Dąbrowski wykorzystał fundusze 
Dobijów oraz dochody uzyskane ze sprzedaży jakiejś parceli i kamienicy. Zostawił 
sobie jedynie Teatr Bagatela, który zakupił prawdopodobnie w 1918 r. za pienią-
dze Battaglii po zawarciu spółki. 29 listopada 1924 roku powstała oddzielna spół-
ka pod nazwą „Światowid – Ilustrowany Kuryer Tygodniowy, spółka z ograniczoną 
odpowiedzialnością”. Marian Dąbrowski był właścicielem 130 udziałów. Pozostałe 
20 należało do Karola Groaka, dyrektora wiedeńskiej drukarni, gdzie początko-
wo drukowano tygodnik „Światowid”. Do zarządu spółki weszli także Mieczysław  
i Kazimierz Dobija65.

W 1927 r. doszło do przejęcia przez „IKC” jego odwiecznego wroga i konku-
renta – „Nowej Reformy”, która, podobnie jak „Goniec”, została najpierw uzależ-
niona od koncernu, następnie wchłonięta i zlikwidowana. Do tego celu 12 kwietnia 
1927 r. zawiązano spółkę pod nazwą „Spółka Wydawnicza Reforma”, której poło-
wa udziałów przypadła firmie Dąbrowskiego – „Spółce wydawniczej Kuryer, SA”. 
Druga część należała do współwłaścicieli dziennika „Nowa Reforma” – Karola Rolle 
i Witolda Ostrowskiego. Druk „Nowej Reformy” przeniesiono do drukarni „IKC”  
i przekształcono ją w popołudniówkę, by po dwóch latach zamknąć, jako deficytowe 
wydawnictwo”66. Następne przekształcenia własnościowe, które podporządkowały 
koncern Dąbrowskiemu i jego rodzinie są szeroko znane. Zostały omówione przed 
laty w cytowanym już artykule Jana Pelczarskiego oraz wspomnianej monografii 
Piotra Borowca.

Przekształcenie „IKC” w potężny koncern wydawniczy przypada na lata dwu-
dzieste. Wraz ze wzrostem dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży dziennika, 
Dąbrowski zakładał nowe pisma. Pierwszym był „Wojenny Kalendarz Albumowy na 
rok 1916”, który wyszedł drukiem w grudniu 1915 r. W tym samym czasie na łamach 
„Kuriera” ukazała się zapowiedź wydania „Ilustrowanego Tygodnika Polskiego”. 
Wobec braku odzewu na ogłoszenie prenumeraty, redakcja zaniechała przedsię-
wzięcia67. Powrócono do niego ponownie w 1924 r. wydając tygodnik ilustrowany 
„Światowid” pod red. Jana Lankaua. W grudniu 1927 r. koncern wydaje „Kalendarz 
Ilustrowanego Kuriera Codziennego” (na rok 1928) pod red. Jana Grzywińskiego. 
W 1928 r. wychodzi tygodnik „Na szerokim świecie”, prowadzony kolejno przez 
Anatola Krakowieckiego i Stanisława Mroza. Od 1930 r. wydawano tygodnik sa-
tyryczny „Wróble na Dachu” pod redakcją znanego karykaturzysty, Antoniego 
Wasilewskiego. W 1931 r. do grupy periodyków ilustrowanych dołączył tygodnik 

64   J. Pelczarski, Niektóre fakty z historii koncernu…, s. 138–139.
65   J. Pelczarski, op. cit., s. 135; także C. Brzoza, op. cit., s. 147.
66   J. Pelczarski, op. cit.; Pamiętnik Jana Stankiewicza...
67   W opracowaniu S. Dzikiego i M. Rogoża znalazło się stwierdzenie, że „Ilustrowany 

Tygodnik Polski” nie ukazał się z niewiadomych przyczyn lub z powody kryzysu na rynku 
papierniczym. Otóż: ogłoszenie przez dziennik kwartalnej i miesięcznej prenumeraty było  
w tym wypadku tylko zabiegiem sondażowym – praktyka dość często stosowaną w tym okre-
sie. Odzew czytelników musiał być znikomy, dlatego redakcja zaniechała przedsięwzięcia. 
Pisałem o tym w swojej książce. Swoją drogą, szkoda, że we wspomnianym (cennym i bardzo 
przydatnym) opracowaniu autorów, przytłaczająca większość informacji pozbawiona jest 
odwołań do źródeł. Zob. S. Dziki, M. Rogoż, Marian Dąbrowski i jego opus vitae – koncern IKC 
(próba kalendarium)…, s. 68–69.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [79]

sportowy „Raz, dwa, trzy”, redagowany przez Adama Obrubańskiego. Wśród wy-
dawnictw pojawił się także „Kalendarz Ilustrowanego Kuriera Codziennego dla 
kobiet na rok 1931”, pod redakcją Kamilli Chołoniewskiej. Na ślad tego rzadkiego 
druku natrafiła Ewa Wójcik. W latach 1931–1934, w atmosferze skandalu ukazy-
wał się „Tajny Detektyw”, który prowadził syn prezydenta Krakowa, Juliusz Leo.  
W 1935 r. wydano kolejne czasopismo dla kobiet „As”. W marcu 1933 r., podczas 
słynnego procesu Rity Gorgonowej, ukazywał się drugi dziennik koncernu, tym 
razem popołudniówka „Druga po południu”. Pismo cieszyło się tak dużym powo-
dzeniem, że w późniejszym czasie Dąbrowski postanowił utrzymać je na rynku, ale 
pod zmienionym tytułem „Tempo Dnia”. Na krótko przed wybuchem drugiej wojny 
światowej, w atmosferze zaostrzającego się konfliktu polsko-niemieckiego, pojawi-
ły się dwa nowe tytuły: 28 sierpnia 1939 r. wyszedł pierwszy numer „Telegramu 
Wieczornego”, pisma redagowanego przez Józefa Warchałowskiego, przeznaczo-
nego wyłącznie do kolportażu ulicznego68. Według relacji Stankiewicza, w tym sa-
mym czasie, z jego inicjatywy, ukazywał się „dorywczo” drugi tytuł (popołudniowy) 
„Godzina szósta wieczorem”. W przeciwieństwie do „Telegramu Wieczornego”, po-
południówka Stankiewicza zawierała wiadomości lokalne.

Inicjatywa wydawnicza koncernu „IKC” nie ograniczała się wyłącznie do głów-
nego dziennika, wspomnianej popołudniówki „Tempo Dnia” i wymienionych wcze-
śniej samodzielnych pism. Poza nimi wydawano liczne dodatki. Do najważniejszych  
i najpoczytniejszych  należał m.in. „Kurier Literacko-Naukowy”, ukazujący się od  
1925 r., pod red. Jana Stankiewicza. Wcześniej wychodził nieregularnie jako doda-
tek do „IKC (od 1924 r.). Wśród innych dodatków tematycznych do „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego” znalazły się: „Kurier Sportowy” (od 1924 r.), „IKC” doda-
tek tygodniowy (od 1925 r.), a także dodatki mające wspólna paginę z macie-
rzystym „Ilustrowanym Kurierem Codziennym”: „Kurier Radiowy” (od 1927 r.), 
„Kurier Filmowy” (od 1927 r. ), „Kurier Kobiecy” (od 1927 r.), „Kurier Gospodarczy  
i Finansowy” (od 1929 r.), „Kurier Lekarski” (od 1928 r.), „Kurier Metapsychiczny 
– Dziwy Życia” (od 1928 r.), „Kurier Techniczny” (od 1928 r.), „Kurier Prawniczy  
i Sądowy” (1928 r.), „Kurier Turystyczny i Zdrojowy (1929), wcześniej, w 1927 r.,  
łącznie z „Kurierem Literacko-Naukowym”, „Kurier Ogrodniczo-Hodowlany”  
(od 1932 r.), „Dodatek Fotograficzny” (od 1932 r.), „Kurier Morski i Kolonialny” 
(od 1935 r.), „Telegram Wieczorny” (1939 r.) i „Dodatek Powieściowy”. Najwięcej 
dodatków powstało po roku 1927 w nowym gmachu u zbiegu ulic Starowiślnej  
i Wielopole. Wymienione dodatki tematyczne w przeważającej części miały cha-
rakter niesamoistny. Większość z nich to rubryki, kąciki, wkładki, czy kolumny. 
Stosowanie w tym przypadku określenia „dodatek”, we współczesnym znaczeniu, 
były na wyrost.

Osobną grupę wydawnictw stanowiły druki okolicznościowe o charakterze 
humorystycznym, wychodzące na użytek wewnętrzny pracowników koncernu. 
Publikowano je w niskich nakładach sięgających kilkudziesięciu egzemplarzy,  
z okazji rocznic i imienin. Wśród nich znalazły się: „Kalendarium na rok Dąbrowski 
22 od stworzenia IKC”, wydrukowane z okazji imienin redaktora naczelnego  
w roku 1931. W podobnym stylu wydano „Stankiewiczówkę – Ilustrowany Kurier 
Jubileuszowy”. Pismo wyszło w 1934 r. na okoliczność 25-lecia pracy redaktora Jana 

68   C. Brzoza, op. cit., s. 151.



[80] Adam Bańdo

Stankiewicza. Następne tytuły to: Kazio-Dobijówka, wydrukowana w 150 egzempla-
rzach w 1936 r. z okazji 25-lecia pracy Kazimierza Dobiji, Marjanetki krakowskie 
– satyryczna sztuka z prologiem w dwóch obrazach oraz specjalne imieninowe wy-
danie „Tempa Dnia” z 8 grudnia 1933 r., które w całości poświęcono redaktorowi 
naczelnemu69. 

Koncern wydał też co najmniej kilka pozycji książkowych: Dziesięciolecie Polski 
Odrodzonej. Księga pamiątkowa 1918–1928, monumentalne i bogato ilustrowane 
dzieło ukazało się w 1928 roku; Od Zułowa po Wawel. Józef Piłsudski 1867–1935 
– ilustrowana biografia Marszałka Piłsudskiego; Czesi. Studium historyczno-poli-
tyczne, paszkwil antyczeski Tomasza Janowicza wydany w roku 1936 na zamówie-
nie Dąbrowskiego; XXV-lecie Syndykatu Dziennikarzy Krakowskich (1937); 20-lecie  
komunikacji w Polsce odrodzonej (1939). Tuż po śmierci Marszałka w 1935 roku 
wydano 32 stronicowy album Gdy Wódz odchodził w wieczność... Ukazał się zaledwie  
w pół miesiąca po śmierci J. Piłsudskiego w formie dodatku fotograficznego – wkład-
ki do dziennika „IKC”.

Warto jeszcze poświęcić uwagę broszurce, o której istnieniu przypomniał ostat-
nio Grzegorz Nieć, z okazji jubileuszu „IKC”. Chodzi o wydany w roku 1929 „albu-
mik” zawierający 43 fotografie dokumentujące wnętrze „Pałacu Prasy”, jego zaple-
cze, stanowiska i etapy pracy. Całość zaopatrzona jest w 31 stronicową wkładkę pt. 
Dzieje wydawnictw „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”70. Dodam tylko, że znaczna 
część tych zdjęć jest dostępna w Narodowym Archiwum Cyfrowym, ale mało kto wie 
o istnieniu wspomnianego albumiku71. 

O sukcesie wydawniczym koncernu stanowili przede wszystkim ludzie, a właś- 
ciwie „armia” pracowników. Początki były skromne. W 1920 r., po dziesięciu latach 
istnienia „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, zespół redakcyjny liczył 16 osób,  
6 dalszych pełniło służbę korespondencyjną. W administracji pracowało kilkanaście 
osób, a w samej drukarni ponad 2072. W roku 1927 zespół redakcyjny liczył już 124 
zatrudnionych. Przed wybuchem drugiej wojny światowej dla koncernu pracowa-
ło blisko tysiąc ludzi w tym znakomici dziennikarze, naukowcy i pisarze związani  
z „IKC” umowami o prawie wyłączności na druk ich utworów. Wśród tych ostat-
nich znaleźli się m.in.: Tadeusz Boy-Żeleński, Tadeusz Sinko, Zygmunt Nowakowski 
i Konstanty Srokowski. Na potrzeby koncernu pracował także cały sztab korespon-
dentów krajowych i zagranicznych. Redaktorzy koncernu z uposażeniem przekra-
czającym 2000 zł, należeli do najlepiej wynagradzanych w tej branży w Polsce73. 

Strukturę organizacyjną koncernu tworzyły redakcje poszczególnych pism. 
Główny tytuł „Ilustrowany Kurier Codzienny” podlegał kontroli Mariana Dąbrow- 
skiego. Pryncypał mało czasu spędzał w krakowskiej redakcji. Pod jego nieobecność 

69   E. Bogdanowska-Spuła, „Białe kruki” koncernu „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, 
[w:] Kraków – Lwów. Książki, czasopisma i biblioteki XIX i XX w., Kraków 2003, t. VI, cz. 2,  
s. 214.

70   G. Nieć, „Ilustrowany Kurier Codzienny” o sobie, [w:] „Ilustrowany Kurier Codzienny”. 
Księga pamiątkowa w stulecie powstania…, op. cit., s. 103–127.

71   http://www.audiovis.nac.gov.pl/
72   IKC” nr 348, z 20 XII 1920 r.
73   J. Michalczak, Dyskretny urok dawnej pracy. Ze wspomnień kasjera „IKC-a”, „Dziennik 

Polski” 1988, nr 78.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [81]

koncernem kierowali Mieczysław Dobija i Stanisław Noel. Faktycznie stery dzien-
nika spoczywały w rękach redaktora Jana Stankiewicza, później Ludwika Rubla.  
18 grudnia 1935 r. w 25 rocznicę wydania pierwszego numeru „IKC” ukazało się 
specjalne jubileuszowe wydanie dziennika w postaci wspaniałego rotograwiurowe-
go dodatku. Ten bogato ilustrowany numer jest niezwykle cennym źródłem infor-
macji o koncernie, jego strukturze i współpracownikach. Na jego podstawie można 
odtworzyć składy osobowe poszczególnych oddziałów „Kuriera”. 

Poza siedzibą główną w krakowskim „Pałacu Prasy”, koncern posiadał licz-
ne oddziały na terenie całego kraju. Największa filia znajdowała się w Warszawie. 
Pozostałe oddziały koncernu były: we Lwowie, Łodzi, Poznaniu, Katowicach, 
Wilnie, Bydgoszczy, Toruniu, Gdyni, Sosnowcu, Nowym Sączu, Zakopanem, Kiel- 
cach, Równem, Grudziądzu i Lublinie. Korespondencje zagraniczne przesyłali do 
Krakowa: Zbigniew Grabowski, Ludwik Heller (z Berlina), Jan Hauptman (z Bruk- 
seli), Mieczysław Lisowski (z Wiednia), Zygmunt Lityński, Jan Brzękowski i Alfred 
Bzowiecki (z Paryża), J. Winter (z Madrytu), Tadeusz Kiełpiński (z Rzymu), Stefan 
Litauer (z Londynu) i Wiktor Łabuński (z Nowego Jorku)74. 10 lipca 1939 r. otwarto 
w Londynie biuro koncernu „IKC”. Kierował nim Zbigniew Grabowski. Więcej szcze-
gółów na ten temat opublikowałem w swojej książce75. 

Serce koncernu biło jednak w Krakowie na Wielopolu. W tzw. „Pałacu Prasy” 
– dawnym gmachu „Bazaru” (domu handlowego), mieściły się redakcje pism i zna-
komicie wyposażona drukarnia. Na parterze polecił Dąbrowski ustawić ogromne 
rotacyjne maszyny. Od reprezentacyjnego hallu odgradzały je masywne szyby.  
W górę na  pierwsze piętro, gdzie mieściła się drukarnia, zecernia, linotypy i ste-
reotypia, prowadziły słynne, szerokie schody Ikaca. Drugie piętro „Pałacu Prasy” 
to sztab koncernu. Znajdowała się tam ogromna hala redakcyjna w kształcie pod-
kowy, której ramiona biegły wzdłuż ulic Starowiślnej i Wielopole. Mieściła redak-
cję głównego dziennika i redakcje pozostałych pism imperium wydawniczego.  
W części narożnej, oszklonej, w tzw. „dziobie krążownika”, nazywanym też „akwa-
rium”,  znajdowały się gabinety „grubych ryb”, czyli dyrekcji. Gabinet szefa, Mariana 
Dąbrowskiego oddzielała szklana ściana. Ponieważ sam „naczelny” urzędował tam 
rzadko, częstym jego „lokatorem” był jego brat, Mieczysław Dąbrowski76. Gabinety 
na drugim piętrze „Pałacu Prasy” mieli także: Mieczysław Dobija, Kazimierz Dobija 
i radca Stanisław Noel77.

Na dachu „Pałacu Prasy” znajdowała się specjalna kabina do nasłuchu radio-
wego, gdzie na zmianę kilku pracowników redakcji odbierało z eteru depesze ra-
diowe. Nadchodziły w pięciu językach. Zgodę władz na założenie własnej radiosta-
cji uzyskano w 1924 r.78. Dniem i nocą pracowały dalekopisy utrzymujące kontakt  
z armią korespondentów. Pilnie śledzono serwisy zagranicznych agencji informa-
cyjnych, zwłaszcza amerykańskiej United Press, na usługi której „IKC” miał w Polsce 

74   Ibidem; O. Jędrzejczyk, op. cit., s. 12–13; Materiały z „IKC”. „Kalendarium na rok Dą-
browski 22 od stworzenia IKC”, s. 3, Archiwum Państwowe w Krakowie, IT. 2279

75   A. Bańdo: Nie tylko krew na pierwszej stronie…, op. cit., s. 40–43.
76   W. Zechenter, Upływa szybko życie. Książka wspomnień, Kraków 1975, t. II, s. 6–7,  

s. 6–7.
77   Materiały z „IKC”…, op. cit.
78   Własna radiostacja radiotelegraficzna.... „IKC” nr 264, z 27 IX 1924 r.



[82] Adam Bańdo

monopol. Koncern zawarł także umowę z Agencją Środkowo-Europejską. Informacje  
z tego źródła sygnowano literką „U”79. Korzystał też z serwisów Polskiej Informacji 
Literackiej (PIL). Od 1923 r. część pracowników i korespondentów PAT, za dodat-
kowym wynagrodzeniem, pracowało na potrzeby „IKC”. Redakcja posiadała stałe 
połączenie z Warszawą. Gdy przed sądem we Lwowie toczył się proces Gorgonowej, 
korespondencje z sali rozpraw na bieżąco trafiały do redakcji na Wielopolu.

Olbrzymi nakład „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, który jak stwierdzo-
no notarialnie w 1935 r. osiągał 236 tys. egzemplarzy, rozprowadzany był za po-
średnictwem sieci 320 punktów sprzedaży w kraju i 1827 za granicą. Tygodniowo 
z bram drukarni wyjeżdżało ciężarówkami na dworzec kolejowy 51 tys. paczek z 
wydawnictwami koncernu. Sam dziennik czytało ponad milion odbiorców dziennie 
(„IKC” podaje 1, 180 tys.)80.

Wbrew pozorom, w latach trzydziestych kondycja finansowa koncernu nie była 
najlepsza. Dąbrowski miał kłopoty z fiskusem (udowodniono mu zaniżanie faktycz-
nego dochodu firmy) i doszło nawet do zajęcia części jego prywatnych nierucho-
mości. Sprawa była wyjaśniana latami i gdyby nie wybuch wojny mogła doprowa-
dzić do bankructwa „IKC”81. Mimo to właściciel koncernu nie rezygnował z planów 
jego rozwoju, tym bardziej że ówczesna siedziba stawała się coraz ciaśniejsza. Po 
bezskutecznych próbach zakupu któregoś z sąsiadujących budynków przy ulicach 
Wielopole i Starowiślnej, udało się pozyskać dla rozbudowy „IKC” gmach kamienicy 
obok Poczty Głównej. Nowa filia koncernu w dawnym Pałacu Pareńskich miała być 
połączona z „krążownikiem” specjalnie do tego celu wybudowanym podziemnym 
tunelem. Podobno istniały już plany tego przedsięwzięcia. Imponujący projekt roz-
budowy przerwała jednak wojna82.

W sierpniu 1939 r. Marian Dąbrowski opuścił Kraków. Podobno wybierał się 
na wystawę do Nowego Jorku. Według innych zamierzał spędzić urlop w swojej wil-
li w Nicei i, przy okazji, planował wstępne rozmowy w sprawie zakupu nowocze-
snych maszyn poligraficznych83. Podobno na tyle nie wierzył w wybuch wojny, że 
nie zabrał ze sobą większej gotówki, poza kwotą dozwoloną na wywóz przez urząd 
celny. Nie zostawił też pełnomocnictw w wydawnictwie, którym kierowała w tym 
czasie kilkuosobowa dyrekcja w składzie: Henryk Rappaport-Ranicki, Stanisław 
Nöel, August Turowicz i Edward Zalesiński. Tuż przed wkroczeniem Niemców do 
Krakowa, dyrekcja zarządziła ewakuację części personelu do Lwowa. Jak się później 
okaże niezbyt udaną. Na remont budynku i uruchomienie wydawnictwa we Lwowie 
przeznaczono kwotę 200 tys. zł.

W dniu ogłoszenia powszechnej mobilizacji „Tempo Dnia” drukuje afisz mo-
bilizacyjny  (wzór afisza otrzymał „IKC” prawdopodobnie od referenta prasowego, 

79   A. Paczkowski, Prasa polska 1816–1918..., s. 321; C. Brzoza, Polityczna prasa krakow-
ska..., s. 128–129.

80   Informacje pochodzą z Jubileuszowego numeru „IKC”, dodatku  rotograwiurowego  
z 18 XII 1935 r. Biorąc pod uwagę napuszony ton tego wydania, wydają się zbytnio przesa-
dzone, zwłaszcza dane dotyczące czytelnictwa pism koncernu.

81   P. Borowiec, Podstawy finansowe i prawne wydawnictwa i koncernu „Ilustrowany  
Kuryer Codzienny”)…, t. 6, cz. 2, s. 224–240.

82   Pamiętnik Jana Stankiewicza...
83   S. Dziki, M. Rogoż, op. cit., s. 81.



„Ilustrowany Kurier Codzienny" w setną rocznicę powstania... [83]

zanim wydano oficjalne zgodę), co powoduje natychmiastową reakcję cenzury. 
Zarządzenie konfiskaty „Tempa Dnia” przychodzi do redakcji w momencie, gdy cały 
nakład jest już rozprzedany. Po wybuchu wojny, część redakcji udaje się ciężarów-
kami (w tym limuzyną pani Dąbrowskiej) do Lwowa. Wśród uciekinierów znajdu-
je się m.in. Jan Stankiewicz, który od 8 września wydaje we Lwowie 3–4 numery 
„Ilustrowanego Kuriera Codziennego”. Druk dziennika odbywał się w podrzędnej 
drukarence w nakładzie od kilkuset do 2 tys. egzemplarzy. Numery wyglądały po-
dobnie do wydań krakowskich. Drukowany na płaskiej maszynie „Kurier” zawierał 
tygodniowy felieton Zygmunta Nowakowskiego, artykuł polityczny Ludwika Rubla, 
wiersz, rozważania strategiczne, telegramy PATA oraz wiadomości pochodzące  
z radia84. W Zaleszczykach uciekinierzy zaopatrują się w paszporty i wizy rumuńskie. 
W obawie przed konfiskatą limuzyny Dąbrowskich, Konrad Wrzos sprzedaje auto,  
a pieniądze zawozi Dąbrowskim do Nicei. Tam też dostarczane są przez Mieczysława 
Dobiję klejnoty pani Michaliny Dąbrowskiej. 

W Krakowie 3 września ukazuje się ostatni numer „Ilustrowanego Kuriera 
Codziennego”. W następnym dniu Kazimierz Dobija zostaje komisarycznym zarządcą 
koncernu „IKC”. 5 września wychodzi jeden numer „Gazety Krakowskiej”, wspólne-
go organu wszystkich krakowskich redakcji. Po uzyskaniu zgody władz niemieckich 
od 8 do 13 września wydawano dwustronicowy „Dziennik Krakowski”. 9 września 
w „Pałacu Prasy” pojawiają się Niemcy z oficjalnym przedstawicielem władz okupa-
cyjnych – radcą ministerialnym Dürrem. W następnych dniach, Koncern „IKC” zo-
staje przemianowany na Zakłady Graficzne, którymi do końca wojny kieruje niejaki 
Heinz Strozyk – Ślązak z Chorzowa, znany wcześniej jako Stróżyk 85.

Od 14 września do 26 października dochodzi do wznowienia „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego”, ale władze hitlerowskie narzucają gazecie propagando-
we artykuły. W tej sytuacji, redaktor Szczepański pozoruje chorobę i wycofuje się 
z wydawnictwa. 26 października na łamach dziennika ukazuje się Proklamacja 
Generalnego Gubernatora, a dzień później wychodzi pierwszy numer gadzinówki 
„Goniec Krakowski”, o ironio, swym tytułem nawiązujący do konkurencyjnego nie-
gdyś dziennika Battaglii.

Tuż przed kapitulacją Francji Marian Dąbrowski, za namową Jana Kiepury, 
opuszcza Francję i udaje się na emigrację do USA, gdzie 5 kwietnia 1948 r., nie wyrze-
kając się polskiego obywatelstwa, przyjmuje obywatelstwo Stanów Zjednoczonych. 
Jego majątek w Polsce zostaje znacjonalizowany rok później. Ostatnie lata życia 
dawny magnat prasowy spędza w Nowym Jorku u boku córki Jadwigi Paschalskiej. 
Umiera 27 września 1958 r. na Florydzie w dniu swoich urodzin. W 1991 r. prochy 
Mariana Dąbrowskiego i jego żony powróciły do Krakowa, by spocząć na cmentarzu 
Rakowickim86.

Ostatnie dziesięciolecie obfitowało w wiele publikacji na temat „Ilustrowanego 
Kuriera Codziennego”. Wydane w latach 2005–2006 trzy monografie Piotra 
Borowca i Adama Bańdo zostały uzupełnione nowymi faktami i rezultatami badań, 
co wpłynęło na wzbogacenie wiedzy o krakowskim koncernie, jego wydawnictwach 

84   Pamiętnik Jana Stankiewicza...
85    S. Dziki, M. Rogoż, op. cit., s. 81–82.
86   Więcej na temat Mariana Dąbrowskiego napisałem w: A. Bańdo, Marian Dąbrowski – 

fakty i mity, [w:] „Ilustrowany Kuryer Codzienny”. Księga pamiątkowa..., s. 389–402.



[84] Adam Bańdo

i ludziach z nim związanych. W grudniu 2010 r., w setną rocznicę ukazania się pierw-
szego numeru popularnego „Ikaca”, opublikowano księgę pamiątkową zawierającą 
podsumowanie dorobku tzw. „ikacologów” oraz ciekawe spojrzenia innych badaczy 
prasy.

Ilustrowany Kurier Codzienny on the 100th anniversary of its founding  
(History supplemented with the results of research from the last decade)

Abstract
On 17th December 2010 Ilustrowany Kurier Codzienny celebrated the 100th anniversary of the 
release of its first issue. It became an opportunity to summarize the research output of the 
last ten years in the field which press researchers humorously call “IKCology”. Why only ten 
years? Less than a decade ago I published an extensive article honouring the 90th anniversary 
of Ilustrowany Kurier Codzienny in Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad 
Bibliothecarum Scientiam Pertinentia. It contained a synthesis of the contemporary knowledge 
about IKC. During the last decade, however, there has been a considerable development in 
the research concerning the Krakow press of the interwar period including studies on the 
history of the IKC concern, the paper and people connected with it. At the beginning of the 
21st century, when I published my previous text, two PhD theses on IKC were being finished. 
They served as a basis for three monographs and a dozen of articles written in the years 
2005–2006. The results of the research were presented on cyclic Polish and international 
conferences “Krakow – Lviv. Books, Journals, Libraries in the 19th and 20th centuries” as 
well as on the forum of the Press Research Committee of the Cracow Branch of the Polish 
Academy of Sciences. In 2010 a book of remembrance was published to commemorate the 
100th anniversary of the paper and the concern. After reading it I realized that it is necessary 
to verify the knowledge on the history of IKC and take new facts and a new “fresh” view on the 
topic into consideration. The article incorporates new achievements in the field of so-called 
IKCology although the publishing limitations make it necessary to produce a more extensive 
study that would organize the “older” and new knowledge on the issue. It is also a form of 
honouring the 100th anniversary of a humble magazine that became an all-Polish paper giving 
rise to one of the most powerful press concerns in this part of Europe; a paper that elevated 
the Polish press and vernacular journalism to a new European level. 


