English-language best-selling novel series for children and teenagers in contemporary Polish media space

Autor

  • Michał Rogoż Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.14.6

Słowa kluczowe:

children’s literature in English, young adults’ literature in English, bestsellers, the media, reception, Poland

Abstrakt

The essential purpose of the study was the attempt to illustrate the reception of several foreign media cycles of bestselling English-language novels from the field of fantastic literature for children and youth. These included, in chronological order: The Chronicles of Narnia by Clive Staples Lewis, Philip Pullman’s Dark Materials, the Harry Potter septology by J.K. Rowling, Inheritance by Christopher Paolini, and the Twilight saga by Stephanie Meyer. Through quantitative and qualitative analysis, taking also into account the chronology and geography of the phenomenon, it was decided to reconstruct the polyphonic information space around a selected novel (and adaptation) in the press and on the Internet. Taking into account the cultural background that determined the assimilation of these books in Poland and stimulated their above-average popularity, it was sought to recreate mechanisms that affect the creation of a new type of bestseller. It was also decided to focus on the important aspect of marketing and the phenomenon of feedback between the reception of the books and their adaptations.

Bibliografia

Chymkowski R., przy współprac. Koryś I., Dawidowicz-Chymkowskiej O., Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. ¬http://www.bn.org.pl/download/document/1362741578.pdf

Rogoż M., Fantastycznie obecne. Anglojęzyczne bestsellerowe cykle powieściowe dla dzieci i młodzieży we współczesnej polskiej przestrzeni medialnej, Kraków 2015

Bakalarz-Kowalska B., Czy zmierzch ery Gutenberga? „Rocznik Ostrowieckiego Towarzystwa Naukowego” vol.1 (2011), pp. 115–119

Leszczyński G., Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007

Kołodziejska J., Elitarne i popularne wzory czytania, Warszawa 2013

Jakowska K., O cyklu opowiadań. Z teorii i historii cyklu narracyjnego w Polsce, Białystok 2011, pp. 52–71

Socha I., Czytelnik jako interdyscyplinarny przedmiot badań w nauce o książce, literaturoznawstwie, socjologii i psychologii – odrębność czy komplementarność?, [in:] Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI wieku, ed. M. Kocójowa, Kraków 2010, ePublikacje Instytutu INiB UJ, series 3, nr 7, p. 287 – http://skryba.inib.uj.edu.pl/wydawnictwa/e07/n-socha.pdf

McQuail D., Teoria komunikowania masowego / McQuail's mass communication theory, Warszawa 2008

Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013

Czapliński P., Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007

Opublikowane

2017-06-15

Jak cytować

Rogoż, M. (2017). English-language best-selling novel series for children and teenagers in contemporary Polish media space. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 94–102. https://doi.org/10.24917/20811861.14.6

Numer

Dział

Artykuły / Articles

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>