Problematyka internetu na łamach „Przeglądu Edukacyjnego. Pisma Nauczycieli” w latach 1994–2020

Autor

  • Mariola Antczak Uniwersytet Łódzki
  • Monika Wachowicz Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.19.42

Słowa kluczowe:

Przegląd Edukacyjny, educational magazines, Internet, e-learning

Abstrakt

This article examined quantitatively and qualitatively, the evolution of the Internet theme in the journal, Przegląd Edukacyjny between 1994 and 2020. Through the use of the browse, bibliographic and bibliometrics methods, it was found that 50 articles in the journal address Internet issues, and the journal’s first issue about the internet was written in 2000. The issue was introduced by Prof. Bogusław Śliwerski who wrote about the need for the rational use of the Internet in education and its influence on the shape of the school of the future. In the second half of the first decade of this century, the topic of the Internet was most often discussed in the already published Issues 14 to 17, and these comprised 90% of the 50 articles found. The articles covered the following (in order of the most frequently appearing issues): projects, educational competitions, advantages of using the Internet in the classroom, threats related to the use of the Internet, e-learning, m-learning, news from the world of science, copyrights, social media and rules of creating and editing Internet messages.

Bibliografia

Andrzejewska M., Ropęga M., Wachowicz M., Ciemna strona Internetu, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 3/4 (98/99), s. 25–27.

Bartczak I., Publikowanie na Facebooku. Czas i miejsce akcji, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2019, nr 1 (112), s. 23–24.

Bartczak M., WebQuest American collage – mozaika wielokulturowości, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2011, nr 5 (82), s. 9–11.

Cęcelek G., E-learning jako ważna forma współczesnej edukacji, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 5 (72), s. 14–16.

Feret K., Edukacja wspomagana technologią, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 1 (68), s. 9–11.

Gałązka K., EDUSCIENCE – drzwi do przyszłości, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 3/4 (98/99), s. 22–24.

Gałązka K., Stańdo J., E-podręcznik do matematyki. Gwiazdy czy komety? „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 3/4 (98/99), s. 2–4.

Informacja drogą do przyszłości, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 2 (97), s. [33]

Iwasiński Ł., Fake news i post-prawda. Krótka charakterystyka, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2018, nr 2 (109), s. 2–4.

Iwasiński Ł., Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2016, nr 2 (101), s. 5–8.

Iwicka-Okońska A., WebQuest z Tuwimem, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2013, nr 2 (89), s. 13–14.

Jaszczyk M., Dzień Bezpiecznego Internetu. Działajmy razem!, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2019, nr 1 (112), s. 30–31.

Juchner M., Projekty e-twinning, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 3/4 (70/71), s. 12.

Kajer A., „Cień wiatru” – czyli magia książki. WebQuest dla uczniów klas I–II szkół ponadgimnazjalnych, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 4 (76), s. 20–22.

Karbownik K., Seksting i grooming jako nowe zagrożenia dla nastolatków, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2013, nr 1 (88), s. 19–20.

Kowalczyk P., Konkurs na „Tropiciela informacji”, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2007, nr 2 (59), s. 23–24.

Ledzion J., Komputer na lekcji fizyki, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 5 (77), s. 10–11.

Legalna kultura, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2014, nr 3/4 (94/95), s. 13.

Matczak M., Maciejewska A., Nowe technologie zmieniają świat, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2008, nr 4 (66), s. 17-18.

Michalska B., Kobylińska A., Kilka słów o (nie)bezpieczeństwie w Internecie, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2017, nr 1 (104), s. 22.

Murowaniecka M., Edukacja muzyczna w Sieci, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 3 (75), s. 14–16.

Mysior R., Agresja elektroniczna – wirtualny świat nieuświadamianych zagrożeń, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2011, nr 5 (82), s. 5–8.

Napieralski A., Komputer. Praktyczne narzędzie pracy, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2004, nr 3 (45), s. 2.

Nowacka-Mróz B., Warsztaty w wirtualnej bibliotece, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 3/4 (70/71), s. 20–21.

Olejnik M., Internet. Szanse i zagrożenia, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2003, nr 1 (38), s. 5.

Pakulska M., Mind the e-twinning, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 3/4 (70/71), s. 13–14.

Paliwoda K., Nauczanie blogowaniem, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 1 (68), s. 11–12.

Pietruszewska B., Spychalska M., E-learning czyli uczenie wygodne, tańsze i efektywniejsze, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 2 (69), s. 15–16.

Pilichowska A., Czy następczynią rewolucji przemysłowej jest ewolucja informacyjna? „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2008, nr 2 (64), s. 5–7.

Pilichowska A., Zlecenie specjalne. WebQuest dla klasy VI, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 4 (76), s. 17–18.

Rasmus B., Nyk R., Czy Łódź może stać się polskim Mediolanem? WebQuest dla III klasy Gimnazjum nr 40 w Łodzi, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2011, nr 4 (81), s. 25–27.

Rasmus B., Nyk R., WebQuest. Śladami Żydów po Łodzi, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 2 (74), s. 13–15.

Rokicka E., Najlepszy tropiciel informacji, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2008, nr 3 (65), s. 28.

Sapała A., Internet w mojej bibliotece szkolnej, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2002, nr 5 (37), s. 6–7.

Simińska E., Muzeum Książki Artystycznej – ukryte piękno. WebQuest dla uczniów klas I–III liceum, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2010, nr 4 (76), s. 18–19.

Sobór E., Kreatywność i innowacyjność europejskich programów edukacyjnych realizowanych w szkołach Łodzi i województwa, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2009, nr 3/4 (70/71), s. 10–11.

Stefaniak G., Wykorzystanie technologii geoinformacyjnych w innowacyjnym holistycznym kształceniu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2019, nr 1 (112), s. 24–26.

Sterczewska A., Gołębiowska D., Socrates Comenius w Gimnazjum nr 26 w Łodzi, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2007, nr 1 (58), s. 21–22.

Sułkowski Ł., O kształceniu na odległość, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2002, nr 1 (32), s. 10–11.

Szeligowski P., Cyfrowa szkoła czyli jaka? „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2013, nr 1 (88), s. 30–31.

Szeligowski P., Wachowicz M., Grywalizacja w edukacji – próby definicji i praktyczne przykłady zastosowań, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2018, nr 1 (108), s. 23–24.

Śliwerski B., Media a edukacja szkolna, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2000, nr spec., s. 2–4.

Wenerski M., Wachowicz M., Gdyby Sokrates był współczesnym nauczycielem – refleksje po ewaluacji programu „Darmowa kultura w sieci”, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2016, nr 1 (100), s. 33–34.

Włodarczyk K., HOT POTATOES czyli zaproszenie do tworzenia interaktywnych ćwiczeń, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2008, nr 4 (66), s. 16–17.

Włodarczyk K., Jak Internet i interaktywne ćwiczenia pomogły w zorganizowaniu konkursów, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2008, nr 3 (65), s. 19.

Włodarczyk K., Jak wykorzystuję komputer w edukacji ? „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2006, nr 4 (56), s. 8–9.

Wolniak M., Informatyzacja szkoły z Vulcanem, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2005, nr 2 (49), s. 21–22.

Wujcik A., Łódzkie przedszkole laureatem ogólnopolskiego konkursu eTwinning 2017, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2017, nr 2 (105), s. 29–30.

Wujcik A., Z eTwinningiem – za pan brat, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 2 (97), s. 23–25.

Zając D., Wykorzystanie technologii informatycznych w nauczaniu sztuki, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2002, nr 4 (36), s. 17–20.

Zespół Legalnej Kultury, Życzenia od „Legalnej Kultury”, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2015, nr 3/4 (98/99), s. 20.

Ziębaczewska-Andrasiewicz J., Refleksja na temat e-uczciwości, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2014, nr 2 (93), s. 21.

Żytomirski M., Wachowicz M., Informacja w środowisku cyfrowym, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2017, nr 2 (105), s. [41].

V Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Kultura Czytelnicza Młodego Pokolenia. Łódź, 24-25 września 2018 r., „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2018, nr 1, s. 26–27.

Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

Dryja T., Janik M., Bibliografią zawartości czasopisma „Przegląd Edukacyjny” za lata 1994–2004, Łódź 2005.

Misztal M., Rola mediów w życiu nastolatków a odpowiedzialność za ich edukację medialną, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2013, nr 2 (89), s. 21.

Napieralski A., Komputer. Praktyczne narzędzie pracy, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 2004, nr 3 (45), s. 2.

Od Redakcji, „Przegląd Edukacyjny. Pismo Nauczycieli” 1994, nr 1, s. 1.

Polska Bibliografia Naukowa, [on-line:] https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/journal/view/5e6f7d52878c28514547a365/03dea001-ae1f-4bc7-9d3c-cb41685ac6e6 – 5.09.2021.

Szefliński Z., Listy do redakcji, „Przegląd Edukacyjny” 2012, nr 4 (86), s. 32.

WebQuest 2018, [on-line:] pl.wikipedia.org/w/index.php?title=WebQuest&oldid=53292207 – 26.04.2021.

Wybrane z Archiwum „PE”, Przegląd Edukacyjny. Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, [on-line:] http://www.wodn.lodz.pl/wodn/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=73 – 30.04.2021.

Wydawca, Przegląd Edukacyjny, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, [on-line:] http://www.wodn.lodz.pl/wodn/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=206 – 5.09.2021.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-20

Jak cytować

Antczak, M., & Wachowicz, M. (2021). Problematyka internetu na łamach „Przeglądu Edukacyjnego. Pisma Nauczycieli” w latach 1994–2020. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 19, 694–708. https://doi.org/10.24917/20811861.19.42

Numer

Dział

Artykuły / Articles