Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa

Autor

  • Agnieszka Ogonowska Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Agnieszka Walecka-Rynduch Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20811861.20.39

Słowa kluczowe:

communication competences, digital competences, young adults, competence profile, pyramid of competences

Abstrakt

The aim of this article is to explain how young adults use their media competences to understand the digital reality in which they function on a daily basis. The article is preliminary in nature as it refers to the partial results of a larger research project on digital competences of young adults, which has been conducted since 2018 and concerns Polish users of the media sphere. The goal was to show the heterogeneous nature of the selected group in terms of competences necessary for the correct analysis, understanding and interpretation of media messages. In addition, the article highlights the importance of the cultural pattern and strategy of using online and interactive media in Poland. Their specificity results from actual deficiencies in the area of formal education. These shortages are related to the development of language, communication, media, digital and information skills at various stages of education (primary school, secondary school), which significantly affects the media competences of young adults.

Bibliografia

Calvani A., Fini A., Ranieri M., Digital Competence In K-12. Theoretical Models, Assessment

Tools and Empirical Research, “Analisi” 2010, nr 40, s. 157-171, [on-line:] https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n40/02112175n40p157.pdf - 18.11.2022.

Ilomaki L., Kantosalo A., Lakkala M., What is digital competence? Linked portal, Brussels 2011, [on-line:] http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3 - 28.11.2022.

Global Media and Information Literacy Assessment Framework: country readiness and competencies, 2013, [on-line:] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000224655 - 27.11.2022.

Nowina Konopka M., Narzędzia CLARIN w praktyce badań medioznawczych, „Zeszyty Prasoznawcze” 2019, t. 62, nr 4 (240), s. 113-122.

Ogonowska A., Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu, Kraków 2004.

Postprawda. Nowe narracje i praktyki społeczne w epoce sfingowanych informacji i gatunków hybrydycznych, red. A. Ogonowska, M. Stoch, A. Walecka-Rynduch, „Studia de Cultura” 2019, t. 11, nr 1.

Rizza C., Digital Competences, 2013, [on-line:] https://www.researchgate.net/publica-tion/264309994_Digital_Competences - 18.11.2022.

Rudnicka P., Gotowość wobec technologii. Konteksty, definicja, pomiar, Katowice 2021.

Sillat L. H., Tammets K., Laanpere M., Digital Competence Assessment Methods in Higher Education: A Systematic Literature Review, “Education Science” 2021, nr 11, s. 1-17, [on-line:] https://www.mdpi.com/2227-7102/11/8/402 - 28.11.2022.

Tokarski R., Tradycje badawcze w leksykologii a semantyka rozumienia, 2011, [on-line:] https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9767/1/R_Tokarski_ Tradycje_badawcze_w_leksykologii_a_semantyka_rozumienia.pdf - 15.11. 2022.

Pobrania

Opublikowane

2023-03-29

Jak cytować

Ogonowska, A., & Walecka-Rynduch, A. (2023). Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa. AUPC Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 20, 624–640. https://doi.org/10.24917/20811861.20.39

Numer

Dział

Artykuły / Articles